Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

M: Använd regeringens miljardtillskott som räddningspaket

Den moderatledda regeringen skjuter till ytterligare 6 miljarder kronor i sektorsbidrag till regionerna varav hela 1,2 miljarder kronor tillfaller Region Stockholm. Moderaterna kräver nu att hela miljardtillskottet öronmärks som ett räddningspaket mot regionstyrets aviserade nedskärningar.

⁃ Det här är ett starkt och bra besked från regeringen som innebär att Socialdemokraternas nedskärningspolitik kan undvikas. Vi moderater kräver nu att medlen öronmärks som räddningspaket mot aviserade nedskärningar i regionens kärnverksamhet, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

⁃ Att regeringen nu granskar regionernas användning av medel, ställer krav på bättre resursutnyttjande och inrättar en effektivitetsdelegation är välkommet. Nu är det upp till Socialdemokraterna i Region Stockholm att visa ledarskap, ta sitt ansvar och göra hemläxan för att resurserna ska användas rätt. Skällandet och skyllandet på andra håller inte, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Regeringen har i dag aviserat att de inom ramen för vårändringsbudgeten för 2024 kommer att skjuta till 6 miljarder till Sveriges regioner. Detta som ett sektorsbidrag för sjukvården. Fördelat enligt tidigare modell innebär det att regeringen skjuter till 1,26 miljarder extra i bidrag till Region Stockholm.

Regeringen har sedan tidigare skjutit till drygt 2,4 miljarder i bidrag till Region Stockholm för 2023 och 2024. Dagens besked innebär att regeringens totala tillskott till Region Stockholm för 2023 och 2024 uppgår till totalt 3,6 miljarder kronor.

För hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Stockholm är det beräknade underskottet 560 miljoner kronor. Det innebär att dagens tillskott till Region Stockholm överstiger underskottet med 700 miljoner kronor.

Sektorsbidraget till hälso- och sjukvården möjliggör därmed att resurser kan omfördelas inom budget för att också stoppa andra nedskärningar i regionens kärnverksamhet. Inte minst i kollektivtrafiken där ett sjuttiotal busslinjer hotas med skärs ned och ett tjugotal busslinjer läggs ned.

Initiativ om öronmärkning av miljardtillskottet kommer att tas på nästa regionstyrelsesammanträde.