Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

M-förslag: Flagga SL till stöd för Ukraina

Moderaterna lägger i dag fram ett förslag som innebär att SL ska lysa upp SL-trafikens miljöer och fordon samt flagga i Ukrainas färger. Detta i samband med årsdagen av den ryska invasionen. I dag fattas även beslut att döpa om busshållplatsen utanför Rysslands ambassad till Fria Ukrainas plats och att sända bussar till Ukraina.

- Skicka bussar till Ukraina, döp om hållplats utanför Rysslands ambassad till Fria Ukrainas plats och flagga för Ukraina på årsdagen av invasionen. Det är tre initiativ som Moderaterna i dag lyfter upp för beslut. Ukraina och det ukrainska folket ska veta att vi i ord och handling står bakom dem, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd och vice ordförande i trafiknämnden.

- När den olagliga ryska invasionen av Ukraina inleddes var vi många som visade stöd för Ukraina och dess folk. Genom att lysa upp kollektivtrafiken i Ukrainas färger i samband med årsdagen vill vi fortsätta visa får helhjärtade stöd även i det symboliska, säger Kristoffer Tamsons (M).

Den 24 februari 2022 invaderade Ryssland det fria Ukraina. I ett års tid har terrormakten anfallit civilbefolkningen, barnsjukhus och drivit människor på flykt. Den ryska regimen har torterat invånare i ockuperade områden och efter sig lämnat massgravar. SL har med många andra slutit upp för Ukraina med såväl konkreta insatser som symboliska. Fredagen 24 februari är årsdagen för invasionen av Ukraina, där det återigen dags att visa solidaritet med Ukraina och likt vi gjorde vid invasionens utbrott lysa upp i Ukrainas färger och flagga med den ukrainska flaggan.

Beslutet följs av ytterligare två beslut på trafiknämnden: dels att döpa om busshållplatsen utanför Rysslands ambassad till Fria Ukrainas plats, dels att sända bussar till Ukraina.