Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

M: Nödstoppa trafiknedskärningar

Vänsterstyret har lanserat det största nedskärningspaketet för SL-trafiken i modern tid. Detta baserat på påståendet att resandet minskar. En ny granskning visar att statistiken inte stämmer. Omvänt ökar resandet på nedläggningshotade buss 75. Nedskärningarna måste därför stoppas och busstrafiken räddas, menar Moderaterna.

- Vänsterstyret i Region Stockholm har beslutat att ett sjuttiotal busslinjer ska få skäras ned och att ett tjugotal busslinjer ska försvinna helt. Detta med motiveringen att resandet på dessa linjer minskat kraftigt. Buss 75 mellan Cityterminalen och Ropsten är ett exempel på linje som dras in, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

- Vi har låtit granska påståendet att resandet minskar och fakta visar att vänsterstyret endera med osanning eller använder utdaterad resandestatistik. Det är i dag 12 000 fler som reser med buss 75 i dag än vad det var innan pandemin. Resenärer och bussförare vittnar samtidigt om att mönstret går igen på fler linjer, säger Tamsons (M).

- Resenärerna återvänder nu. Vi kräver därför att nedskärningarna nu nödstoppas och att nedläggningen av busslinjer pausas. Fakta måste upp på bordet och ingen buss där resandet ökar ska läggas ned, avslutar Tamsons (M).

Vänsterstyret i Region Stockholm – utgörandes av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet tillsammans med Vänsterpartiet - har lanserat det största nedskärningspaketet för SL-trafiken i modern tid. Detta baserat på påståendet att resandet minskar. Som följd ska ett sjuttiotal busslinjer få utglesad trafik och ett tjugotal busslinjer försvinna helt.

Moderaterna har låtit granska påståendet att resandet minskar. Granskningen visar, med uppgifter från Trafikförvaltningen (SL), att den nedläggningshotade buss 75 mellan Cityterminalen och Ropsten hade 2 447 påstigande en vanlig dag i december 2019. Under hela månaden var det genomsnittliga resandet 44 042 påstigande. I december 2023 var motsvarande siffra 2 321 påstigande en vanlig dag och 44 093 påstigande under en månad. Det motsvarar nästan exakt 100 procent av det tidigare resandet.

Samma uppgifter visar att helårsresandet och antalet påstigande totalt ökar på den nedläggningshotade bussen. År 2019 hade bussen 520 402 påstigande. År 2023 var antalet påstigande totalt 532 403. Detta innebär en ökning med totalt 12 000 resenärer.

Dessa uppgifter är mycket glädjande, men också allvarliga. De ger för handen att beslutet att lägga ned buss 75 endera fattats beslut på felaktig grund om nedskärningarna i kollektivtrafiken. Alternativt att felaktig statistik medvetet använts och upprepats för att vilseleda resenärer, allmänhet och media.

Moderaterna kräver nu att nedskärningarna stoppas och att nedläggningen av busslinjer där resandet ökar pausas. Detta till dess att uppdaterad och korrekt fakta kring de nedläggningshotade bussarna lagts fram på Trafiknämndens bord. Initiativet tas på nästa trafiknämndssammanträde.