Miljonsatsning på trygghetsväktare i pendeltågstrafiken

Miljonsatsning på trygghetsväktare i pendeltågstrafiken

Fem miljoner satsas på ett pilotprojekt i pendeltågstrafiken för att öka tryggheten för såväl resenärer som för de anställda. Det handlar om ett 15-tal trygghetsväktare som ska arbeta med trygghetsskapande åtgärder i hela systemet, men med fokus på stationer där otryggheten upplevs som störst.

- Vi har under senare år ökat trygghetsinsatserna i SL-trafiken med en tredjedel till att nu överstiga 220 miljoner årligen. Det har inneburit att vi fortfarande har ganska höga trygghetstal, men det är en kamp mot klockan och vi ser hur kriminaliteten i samhället söker sig mot kollektivtrafiken. Därför görs nu en ny pilot där vi satsar på en ny typ av trygghetsväktare i pendeltågstrafiken, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

- Liksom i tidigare undersökningar är det kvinnor som upplever mest otrygghet, även om satsningen ska omfatta alla resenärer och även de som arbetar i vår kollektivtrafik. Vi vet också att tryggheten är en viktig faktor när det gäller om människor väljer att resa med kollektivtrafiken eller inte. Faller allt väl ut ser jag framför mig att detta är något som skulle kunna utvecklas framöver, fortsätter Kristoffer Tamsons.

- Fler än SL måste bidra i trygghetsarbetet. Undersökningar visar hur den upplevda otryggheten i det egna bostadsområdet har exploderat under senare år. Klotter och skadegörelse breder ut sig, inte minst i Stockholms stad som istället för nolltolerans mot klotter har infört kommunala klotterväggar och drar fötterna efter sig när det kommer till klottersanering i hela staden. Antalet poliser har minskat och många upplever att rättsstaten är på tillbakagång. Därför har vi länge krävt skärpta möjligheter till kamerabevakning och att tunnelbanepolisen återinförs, avslutar Kristoffer Tamsons.

Fakta

Trygghetsväktarna ska finnas på plats både vardagar, kvällar, nätter och helger. De har väktarutbildning med kunskap om konflikthantering, men med en mer nedtonad klädsel för att lättare kunna upprätta dialog. De ska bland annat arbeta uppsökande och sprida SL:s trygghetsnummer till resenärerna. De ska även finnas ombord och patrullera i pendeltågstrafiken samt gå igenom hela tåget innan det når ändstationen, väcka sovande och med sin närvaro dessutom se till att SL:s medarbetare kan avsluta sitt arbetspass på ett säkert och tryggt sätt.

Moderaterna styr Stockholms läns landsting tillsammans med Alliansen sedan 2006 och ansvarar för sjukvården och kollektivtrafiken i Stockholmsregionen.