Kristoffer Tamsons (M) och Irene Svenonius (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Moderaternas oppositionsbudget: Säkra vård och kollektivtrafik – utan höjda skatter

Under måndagen presenterade Moderaterna sitt förslag till budget för Region Stockholm år 2024. Moderaternas oppositionsbudget visar att det går att säkra vården och kollektivtrafiken. Detta utan att chockhöja skatterna för stockholmarna och utan att förvärra ett redan svårt ekonomiskt läge för hushållen mitt under en kostnadskris.

Kostnader för drivmedel, el, livsmedel och räntor har för en genomsnittlig barnfamilj i Stockholm ökat med 123 000 kronor per år. I det läget är det viktigt att tvärtom mot Socialdemokraterna prioritera för att kärnverksamheter ska fungera och detta utan att belasta stockholmarnas plånböcker ytterligare. Socialdemokraterna misslyckas med bäggedera.

Tvärtom adderar nu Socialdemokraterna i Region Stockholm och Stockholms stad avgifts- och skattehöjningar som riskerar att förvärra ett redan svårt ekonomiskt läge för hushållen mitt under en kostnadskris. Detta till en ytterligare kostnad på nära 14 000 kronor per år för en genomsnittlig familj. Moderaternas oppositionsbudget visar att det går att säkra vården och kollektivtrafiken – utan höjda skatter.

- Vi har varnat för den här krisen i flera år, att det väntade bistrare ekonomi för kommuner och regioner. Därför har vi moderater också sett till att skapa en reserv i Region Stockholm för att kunna fortsätta leverera trygg vård och kollektivtrafik i världsklass även under tuffa tider. Att lägga de pengarna på hög och i stället höja skatten samtidigt som man monterar ner vård och ställer in bussar och tåg är oförståeligt. Stockholmarna ska inte behöva ta smällen för vänsterstyrets misslyckanden, säger Irene Svenonius (M), oppositionsråd i Region Stockholm.

I Moderaternas oppositionsbudget säkras vården på flera sätt. Antalet vårdplatser på akutsjukhus liksom i hemmet ska bli fler genom ett riktat uppdrag att stärka ASIH och geriatriken i syfte att avlasta akutsjukhusen. Antalet närakuter måste öka och inte minska. Moderaterna räddar närakuten på Hötorget och vill öppna närakut i Järfälla och Skärholmen. Detta genom att skjuta till över 120 miljoner kronor till närakuterna.

Moderaterna vill vidare göra en riktad satsning på att korta vårdköerna inom BUP. Alla vårdgivare som kan användas bör användas för att korta köerna. Detta samtidigt som Region Stockholm bör inrätta en 24h-garanti för akut stöd till anhöriga som mist en närstående till självmord.

- Den budget vi presenterat idag är en livboj till alla barn och unga med psykisk ohälsa som idag tvingas in i långa vårdköer, till äldre som förnekas vård i hemmet och till föräldrar som försöker få vardagen att gå ihop när bussar och tåg ställs in. Det är ett välplanerat nödpaket till stockholmarna där kärnverksamheten går före politisk ideologi och floskler, säger Irene Svenonius (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm, oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Socialdemokraterna har slagit in kollektivtrafiken på en väg som på bara ett år inneburit 16 nedlagda busslinjer, ett fyrtiotal nedskurna busslinjer och minskad turtäthet i spårtrafiken. I årets budgetförslag föreslår Socialdemokraterna att fortsätta på det spåret med ytterligare mångmiljonunderskott och ytterligare aviserade nedskärningar i trafiken. Detta trots att man höjer biljettpriserna för att resa med SL. Moderaterna erbjuder i vår oppositionsbudget ett annat alternativ. Moderaterna satsar mer än 800 miljoner kronor för att rädda busslinjerna och upprätthålla turtätheten inom kollektivtrafiken. Rädda resenärerna från Socialdemokraternas nedskärningspolitik.

- Vi vill riva Socialdemokraternas pyramider, säger nej till planekonomisk nedskärningspolitik och rullar SL ur krisen. Moderaterna rekordsatsar mer än 800 miljoner för fler och nöjdare resenärer samt en säkrad och utvecklad trafik, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Moderaternas oppositionsbudget i korthet:

• Moderaterna säkrar vården och kollektivtrafiken med bibehållen skattenivå genom att använda regionens egna uppbyggda reserver – Socialdemokraterna i Region Stockholm och Stockholms stad höjer sammantaget skatten för en genomsnittlig stockholmsfamilj med nära 14 000 kronor.
    • Moderaterna säkrar vården med fler vårdplatser, räddar nedläggningshotade Hötorget närakut och förmår att öppna två nya närakuter – Socialdemokraterna skär ned på antalet vårdplatser, ökar vårdköerna och lägger ned närakuter.
    • Moderaterna vill att varje vårdgivare ska användas för att korta köer inom BUP, samt inrätta en inrätta en 24h-garanti för akut stöd till anhöriga som mist en närstående till självmord. Vänsterstyret bekämpar de som vill vara med och ge vård till barn och unga.
    • Moderaterna vill rulla SL ur krisen och satsar 800 miljoner kronor för att rädda busslinjer och upprätthålla turtätheten inom kollektivtrafiken – Socialdemokraterna går vidare med sin nedskärningspolitik och lägger ned 16 busslinjer, skär ned på ett fyrtiotal busslinjer och minskar turtätheten i spårtrafiken.

Linnea Lundgren

Pressekreterare (M) Finansroteln +46 70 737 57 53