Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Nytt SL-rekord – över 861 miljoner resor på ett år

Totalt gjordes 861 miljoner resor med SL 2019. Aldrig tidigare har så många rest med kollektivtrafiken i Stockholms län. Förra året gjordes 17 miljoner fler resor än 2018 och 41 miljoner fler resor än 2017. På bara två år har SL därmed ökat resandet med nästan ett och ett halvt SJ. Mest ökade pendeltågstrafiken med 13 miljoner fler resor under förra året. Samtidigt förbättrades nöjdheten på samtliga pendeltågslinjer under 2019 jämfört med 2018.

– Fler och nöjdare resenärer är det bästa kvittot SL-trafiken kan få. Det visar att vårt arbete med att utveckla trafiken med fler avgångar, högre kvalitet och bättre utbud ger resultat. I år tar vi vidare det arbetet för att göra trafiken ännu bättre för fler, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

– Vårt goda resultat i fjol bevisar att hårt arbete lönar sig. Särskilt glädjande är att pendeltågstrafiken utmärker sig positivt. På bara några år har antalet resenärer här ökat med cirka en tredjedel. Det innebär att det är SL som driver på och står för den största ökningen av järnvägsresandet i Sverige. Samtidigt kan vi se hur allt fler resenärer uppger att de är nöjda med trafiken, fortsätter Tamsons.

- Tunnelbanan har fortfarande en särställning med flest resenärer och ännu högre kundnöjdhet. Till följd av avstängningar och renoveringar skedde dock förra året en marginell minskning av antalet resor här. Det är en naturlig konsekvens de avstängningar vi tvingas till inom ramarna för arbetet med att rusta upp, modernisera och bygga ut tunnelbanan som nu tagit fart. En för stunden besvärlig, men för framtiden nödvändig, omständighet för att göra kollektivtrafiken ännu bättre på sikt, avslutar Tamsons.

Enligt SL:s årsredovisning för upplevd kvalitet och nöjdhet i kollektivtrafiken så ökar nöjdheten på alla samtliga pendeltågslinjer jämfört med 2018.

Under det senaste decenniet har nöjdheten med pendeltågslinjerna varierat av och till. Förändringen mellan 2018 och 2019 visar dock på ett tydligt lyft. Från 63 procent av resenärerna till 73 procent. I och med förbättringen under året, nås också målsättningen på 70 procent nöjda resenärer.

De linjer som har den största positiva förändringen är Uppsala (+15) och Kungsängen (+12).

Samtidigt ökar resandet med SL. I fjol gjordes rekordhöga 861 miljoner resor i SL-trafiken. Det är 17 miljoner fler resor än 2018 och 41 miljoner fler resor än 2017.

Även här sticker pendeltågen ut då resandet med pendeltågstrafiken som ökade med 13 miljoner fler resor mellan 2018 och 2019. Från 107 miljoner resor per år under 2018 till 120 miljoner resor per år 2019.

Presskontakt:
Pressekreterare (M)