SL får nytt miljövänligt transportslag

SL får nytt miljövänligt transportslag

Kollektivtrafiken föreslås ta en ny vändning efter de senaste månadernas kaos och problem med försenad trafik, vagnar som måste tas ur drift och konsultrullningar. Efter snabbutredning och pilotprojekt i mindre skala, föreslås en helt ny, miljövänlig och kostnadseffektiv ersättningstrafik – apostlahästarna.

- För oss är det alltid viktigt att hitta nya och hållbara transportalternativ för våra resenärer. När den traditionella kollektivtrafiken inte fungerar är detta extra viktigt. Det har inte minst de senaste månaderna med vänsterstyre bevisat, säger oppositionsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Apostlahästarna är ofta vältränade och vana vid transport, vilket gör dem till det perfekta transportmedlet att även använda i kollektivtrafiken. De är också miljövänliga och ger en rolig upplevelse för både resenärer och plånbok. Detta helt i linje med de senaste klimatrönen.

- Genom att använda apostlahästarna som transportmedel kan vi minska koldioxidutsläppen och samtidigt ge resenärerna en unik och minnesvärd upplevelse. Jag är övertygad om att självaste Greta Thunberg kommer att applådera initiativet, fortsätter Tamsons.

Apostlahästarna väntas vara ett populärt och miljövänligt alternativ för alla som reser runt i regionen. De blir sällan inställda, avgår ofta i tid och är billiga i drift.

De första apostlahästarna kommer att börja användas nu till helgen och resenärerna kommer att ha möjlighet att via SL:s app se hur de rör sig längs med nätet.