Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Stockholmare dömer ut trafiknedskärningar

7 av 10 stockholmare anser att det är bättre att höja priset på SL-kortet än att skära ned i kollektivtrafiken. Detta enligt en Novus-mätning som Moderaterna i Region Stockholm har beställt. – Tummen ned åt nedskärningspolitiken, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Med start i december i år sker ett stort antal nedskärningar i kollektivtrafiken. Busstrafiken påverkas mest. Ett femtiotal linjer får färre avgångar i samband med tabellskiftet i december. 21 busslinjer läggs ned.

Moderaterna i Region Stockholm är emot nedskärningarna och har beställt en Novus-undersökning vilken visar att stockholmarna håller med. 67 procent av de boende i Stockholms län anser att det är bättre att höja priset på SL-kortet än att skära i trafikutbudet. I Stockholms stad är motsvarande siffra 58 procent.

– Stockholmarna gör tummen ned åt nedskärningspolitiken. 7 av 10 stockholmare underkänner vänsterstyrets trafikpolitik och är villiga att betala ett högre pris för att få behålla sin buss, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Om undersökningen:
Novus har genomfört en opinionsundersökning på uppdrag av Moderaterna i Stockholms stad och län.

På frågan: Hur ställer du dig till följande påstående? ”Det är bättre att skära ner på kollektivtrafiken än att höja priset på SL-kortet” svarar 49 procent av de boende i Stockholms län att de inte alls instämmer. 18 procent svarar att de inte instämmer. Det innebär att 67 procent underkänner idén att skära ned i kollektivtrafiken i stället för att höja priset på SL-kortet.

Bland boende i Stockholms stad är motsvarande svarandeprocent 58 procent.

Målgrupperna för undersökningen har varit boende i Stockholms stad och boende i Stockholms län samt allmänheten i riket, i åldrarna 18-79 år.

Fältperioden för staden och länet var den 12 - 17 maj 2023 och för riket den 11-17 maj. Totalt genomfördes 2057 intervjuer, varav 584 i Stockholms stad och 508 i Stockholms län.