T-banetåg får trygghets-live-kameror för ökad trygghet

T-banetåg får trygghets-live-kameror för ökad trygghet

Som en fortsatt satsning på ökad trygghet och säkerhet i SL-trafiken ska de nya tunnelbanevagnarna C30 utrustas med särskilda ”trygghets-live-kameror”, med möjlighet till livestreaming inifrån vagnen till SL:s trygghetscentral. De första vagnarna håller nu på att trimmas in och börja rulla i trafiken med start nästa sommar.

- Nu fortsätter vi vårt trygghetslyft för SL-trafiken. Med möjligheten att direkt koppla samman vagnarnas kameror med Trygghetscentralen kan resenärer få hjälp snabbare, samtidigt som brottslingar och bus bättre kan både ertappas, spåras och gripas, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

- Jag vill att detta ska bli ännu en tydlig signal om att stockholmarnas kollektivtrafik är till för hederliga betalande resenärer och att här hör inte våld, brott och droger hemma, avslutar Kristoffer Tamsons.

Fakta C30

• Fler dörrar och en öppen möblering med en blandning av vanliga fyrsäten samt säten längs sidorna. Möbleringen ger bredare gångar med plats för fler stående resenärer samt fler ytor för barnvagnar och rullstolar. Samtidigt medför utformningen snabbare av- och påstigning.
  • De nya vagnarna har hög komfort i form av till exempel luftkonditionering, nya säten och fler handstänger att hålla sig i.
  • Tåget accelererar och bromsar mjukare vilket ger en behagligare reseupplevelse. Fler skärmar för passagerarinformation.
  • Skärmarna kommer användas till såväl dynamiska linjekartor som stationsöversikter.
  • Tillgänglighetsanpassningar som till exempel höjd på placering av hjälptelefon och blindskrift, flexutrymmen med plats för rullstolar och väl utmärkta prioplatser genom avvikande gult tyg.

C30 i siffror

• Hur många nya tåg och vagnar: 48 nya t-banetåg (96 vagnar)
  • Investeringskostnad: Ca 5 miljarder kronor
  • Trafikstart: Planerat trafikstart för de första tågen sommaren 2019-2022
  • Längd: 70 meter. Två vagnar kopplas ihop och bildar ett fullängdståg på 140 meter.
  • Vikt: 116 ton
  • Antal dörrar: 12 passagerardörrar/vagnsida (24 dörrar per fullängdståg mot 21 stycken på C20)
  • Antal passagerare: 140 sittande (18 prioplatser), 490 stående (vid 5 personer stående/m2), och 4 rullstolsplatser = 634 passagerare per vagn.
  • Högsta hastighet: 90 km/h
  • Återvinningsbarhet: 98 % av fordonsvikten är återvinningsbar.

Moderaterna styr Stockholms läns landsting tillsammans med Alliansen sedan 2006 och ansvarar för sjukvården och kollektivtrafiken i Stockholmsregionen.