Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Tamsons: Låt ordningsvakter bötfälla tjuvåkare

Ordningsvakterna i kollektivtrafiken behöver utökade befogenheter, fler verktyg och rätt utbildning. Det konstaterar SL i sitt remissvar om den nya ordningsvaktslagen. Bland annat krävs att ordningsvakter ska kunna bötfälla för tjuvåkning och nedskräpning samt att utöka ordningsvakternas befogenheter gällande kroppsvisitering.

⁃ Nu är det dags för nästa steg för en trygg och trivsam kollektivtrafik. Där vi kan ta krafttag mot tjuvåkning och annan nedskräpning. Med rätt lagstiftning och bättre befogenheter för våra hjältar till ordningsvakter kan vi få mer av den nolltolerans mot otrygghet vi behöver, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

⁃ Resenärerna vill vänta på polisen lika lite som man vill vänta på bussen eller tåget. Med rätt befogenheter, rätt utbildning och rätt verktyg kan SL:s ordningsvakter avlasta polisen i väntan på en återinförd tunnelbanepolis. Ingen SL-resenär borde nedprioriteras, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Trafiknämnden i Region Stockholm fattar idag beslut om att insända sitt remissvar avseende Betänkandet om en ny lag om ordningsvakter m.m. (SOU 2021:38).

Region Stockholm är en av Sveriges största offentliga beställare av ordningsvakter inom kollektivtrafiken. Trafikförvaltningen genomför under sommar och höst år 2021 en upphandling av ordningsvaktstjänster inom regionens kollektivtrafik då nuvarande avtal löper ut år 2022 motsvarande uppemot 400 ordningsvakter. Därför är det av stor vikt för Region Stockholm att den nya lagstiftningen kommer på plats och blir bra.

SL konstaterar i sitt remissvar att ordningsvakterna i kollektivtrafiken behöver utökade befogenheter, fler verktyg och rätt utbildning. Bland annat genom att utöka ordningsvakternas befogenheter (enligt §19 polislagen) gällande kroppsvisitering för att kunna identifiera omhändertagna eller på annat sätt frihetsberövade personer.

Vidare krävs att ordningsvakter ska kunna bötfälla för tjuvåkning, nedskräpning, bidra bättre till transportering av omhändertagna och hälla ut alkohol som tas i beslag.