Molndrifts molnskola - kostnadsbilden för molntjänster

Det allra vanligaste argumentet för att använda molntjänster är en önskan att minska kostnaderna. Prisbilden för molntjänster är ofta attraktiv vid en snabb anblick men vi tycker att man ska dela upp hur man tänker på kostnadsbilden för molntjänster. Du kan räkna hem fördelar i flera olika aspekter.

Vi har berört tjänstemodellerna tidigare Molndrifts molnskola - tjänstemodellerna som visar att man för molntjänster betalar för den volym som används. Det kan vara per lagringsvolym, per trafikenhet eller per användare. Det här ger ofta en enklare prismodell och i många fall förväntas en lägre kostnad med molntjänster. Riktigt så enkelt är det dock inte, varje företag behöver räkna på sin specifika situation, och framför allt är tajmingen viktig för ditt val att använda IT i molnet.

De områden man kan tänka på när det gäller kostnadsbilden för molntjänster är:

• Skalfördelar - det är billigare per enhet (t ex server) för en leverantör att driva ett mycket stort datacenter i förhållande till ett mindre. Skalfördelarna avspeglar sig i prisbilden mot kund och det gör att molntjänster har en annan prisbild än ett traditionellt datacenter. Det är även storleken av datacenter som möjliggör att du kan ha tillgång till oändlig kapacitet om du snabbt behöver skala upp din trafik.
  • Personalresurser - om man jämför molntjänster i förhållande till egen IT-drift så har du som företag inte längre ansvar för resursutnyttjandet av din personal, kompetensbitar och nyckelpersonsberoenden. Många företag jagar dessutom ofta "headcount" dvs antal medarbetare inom olika funktioner. Det här uppnår du genom all outsourcing av IT-verksamhet oavsett om det är i molnet eller inte. Däremot tror jag att vi inom kort kommer ha en stor del av de "vassaste" inom t ex säkerhet anställda hos molnleverantörerna och det blir än svårare för ett "vanligt" företag att kunna rekrytera dessa spetskompetenser.
  • Fördelningen mellan rörliga och fasta kostnader - med molntjänster betalar du efter volymutnyttjande och ofta sammanfaller den med konjunktur eller säsongsvariationer. Tänk på handelns senaste fokus på "Black Friday" där du har kraftigt ökade volymer på en mycket begränsad tid. Många e-handelssajter hade bekymmer i höstas under den dagen (veckan) och tidsspannet för ökade volymer är mycket kortare än t ex vid julhandeln. Vid traditionell IT har du bundit kapital i infrastruktur och licenser dvs högre andel fasta kostnader.
  • Enklare prismodell kan ge enklare administration - genom att prismodellen är enklare än vid traditionell IT blir uppföljningen tydligare och tar kortare tid. Vem har inte slitit i sitt hår över en faktura i ditt projekt eller till din avdelning som är uppdelad i enheter som inte är kopplade till den verksamhet du bedriver. I min roll som revisor hade jag flera extra utredningsuppdrag för att hjälpa mina kunder att tolka sina IT-kostnader. Och då menar jag verkligen flera, på gränsen till många.
  • Fördela kostnaden längre ut i organisationen - i en kunddiskussion nyligen kom det här fram som en av de största fördelarna med molntjänster. Kostnaden kan enkelt fördelas till de användare, den applikation eller den process som har använt de volymer som står på fakturan.
  • Licenshantering ett minne blott - i en molntjänst köper du ofta licens och kapacitet som en tjänst. Du behöver inte längre sitta med dina excelblad och inventera vilka användare som har vilken applikation installerad. Eller köpa licenser för verktyg som gör inventeringen åt dig.

Det här är några punkter som påverkar din kostnadsbild om du övergår till IT i molnet. De ger alla olika fördelar men mitt råd är fortfarande; räkna på dina förutsättningar och tänk en övergång till molntjänster som ett längre projekt där tajming är viktig för att räkna hem effekterna på ett bra sätt.

• Datasäkerhet

• molnskola