Movement satsar på självledarskap!

I torsdags var det premiär för Movements självledarskapsprogram! Nio förväntansfulla medarbetare möttes upp i Teams för att kicka igång en utvecklingsresa med syfte att utveckla sin förmåga att leda sig själva! Upplägget är att gruppen, som består av medarbetare från olika team och med olika professioner, träffas vid fem tillfällen under våren. Detta under ledning av Helena Estling, HR-chef på Movement, och genom en bra mix av teori, övningar och reflektioner i hel- och smågrupper är målet att bli mer medveten om sina styrkor och resurser, att bygga strategier för att utveckla det vi vill förbättra, och etablera nya goda vanor för att både må och prestera bra!

Varför satsar Movement på självledarskap?

Våra medarbetare är vår affär – när de utvecklas, mår bra och presterar bra, följer Movement med på den resan! I vår till stora delar fältbaserade organisation, kombinerar vi hög komplexitet med stor frihet att lägga upp vårt eget arbete – passar ett träningsprogram i självledarskap extra bra.

Vad innehåller programmet?

Vi börjar med att lägga grunden, landa i självkännedom och våra värderingar, samt träna på strukturerad reflektion. Sedan jobbar vi vidare med vår motivation, våra drivkrafter, våra styrkor och utvecklingsområden, hur vi hittar fokus och sätter och följer upp mål. Vi bygger också kunskap kring hälsa och hållbarhet, hur vår hjärna fungerar, arbetar med vår mentala styrka, acceptans och uthållighet. Vi sätter och följer upp mål under hela resan, både kopplat direkt till vårt arbete och till vår privata vardag.

Går det verkligen att göra sådant här digitalt?

För ett år sedan hade jag sagt att nej, det kan man inte! Men vi har blivit väldigt duktiga på digitala möten, och Teams har utvecklats under året och gör det lättare för oss i och med att vi kan se oss alla tio samtidigt, och lätt dela in oss i breakouts för att kunna reflektera i mindre grupper. Vi har också tydliga spelregler; fullt fokus här och nu gäller, kameran är på och mail/telefon av, och vi lyssnar aktivt med stor respekt för varandra.

Hur gick premiären?

Det blev en jättebra start – våra medarbetare är ju fantastiska! Positiva, prestigelösa och väldigt motiverade – alla bjöd verkligen på sig själva och bidrog till ett öppet och reflekterande klimat. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta jobba tillsammans och att dra igång grupp nr 2 nästa vecka.

Ett taggat gäng!

• foodservice