Budgetdebatt landstingsfullmäktige idag: Tio procent vill ha grön Stockholmsregion

Enhetstaxa i kollektivtrafiken, satsningar på cykling och kollektivtrafik istället för motorväg, fler händer i vården, förebyggande hälsovård och socialt ansvarstagande. Det är ingredienserna i Miljöpartiets landstingsbudget, som stöds av betydligt fler i år.

Miljöpartiet har gått från tredje minsta parti i landstingsfullmäktige till det tredje största. 121 660 stockholmare valde att lägga sin röst på Miljöpartiet år 2010.
– Nästan tio procent står bakom vår politik för en långsiktigt hållbar storstadsregion. Det här är en skuggbudget som visar hur landstinget skulle styras om vi vunnit valet. Vi ser redan nu fram emot valet 2014 då vi räknar med att komma tillbaka med ökad styrka, säger Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd, i sitt inledningstal i budgetdebatten.

Miljöpartiets skuggbudget skiljer sig ekonomiskt och ideologiskt från de andra partiernas genom mycket större satsningar på utbyggd kollektivtrafik via intäkterna från trängselavgifterna, en extra miljard kronor från Miljöpartiet i Stockholms skuggbudget samt de rödgröna spår-, buss- och cykelsatsningarna i riksdagens budgetmotion i höst.

– Däremot har vi inte använt oss av de ytterst osäkra intäkterna den borgerliga majoriteten nu lägger in i sitt budgetförslag: ”Kömiljarden” på 2oo miljoner, ”sjukskrivningsmiljarden” om 205 miljoner och ökade skatteintäkter om 826 miljoner, säger Raymond Wigg.

Miljöpartiet finansierar
satsningar på vården med en skattehöjning på 17 öre.
– Vi lägger den skattesats vi gick till val på. Inte för att höjd skatt har ett egenvärde, utan därför att vi ska kunna behålla en människovärdig vård som står i proportion till antalet invånare. De som arbetar i vården, sjuksköterskor och undersköterskor, ska också få en rimlig uppgradering av sina löner. Få den lön de är värda helt enkelt, säger Raymond Wigg.

– Med 30 000 nya stockholmare varje år går det inte att fortsätta minska på händerna i vården med majoritetens så kallade effektiviseringar. Det visar det stora antalet anmälningar från felbehandlade patienter och den hårda kritik som Socialstyrelsen och Arbetsmiljöverket gett landstinget för överbeläggningarna på sjukhusen, säger Helene Öberg, (MP) ny ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden från och med nästa år.

I trafiken vill Miljöpartiet införa en enhetstaxa både på SL och Waxholmsbåtarna. Månadskortet ska sänkas till 650 kronor och ungdomsåldern höjas till 22 år. Två utbyggnader som ska skyndas på är Spårväg Syd och spår till Nya Karolinska Sjukhuset i Solna.

2012 är det planerat att Förbifart Stockholm ska börja byggas. Då blir trängselavgifterna uppbundna minst 30 år framåt för att bekosta den sexfiliga motorvägen, enligt avtal.
– Det är en halv miljard varje år som skulle behövas till kollektivtrafiken. Vi ser stora brister där redan idag. Vi borde satsa klimatsmart, inte skära ner på underhållet. Moderaterna i Stockholms län måste nu våga kräva mer pengar till stockholmarnas spår från sina kollegor i regeringen, säger Yvonne Blombäck, gruppledare och trafikpolitisk talesperson.

FÖR VIDARE INFORMATION
Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd, 070-737 44 16
Yvonne Blombäck, (MP) trafikpolitisk talesperson, gruppledare, 070-797 76 20
Helene Öberg, (MP) hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson, 076-737 44 19

KORT UR MILJÖPARTIETS LANDSTINGSBUDGET
Länk till hela budgeten ”För en hållbar Stockholmsregion” längst ner på sidan.
Följ budgetdebatten på www.sll.se

Hållbarhet

• Nya klimatmål: Fossilbränslefritt landsting år 2020 och fossilbränslefritt län år 2030
  • Hållbarhetsredovisning: landstinget ska väga in socialt ansvar och jämställdhet.
  • Hållbar ekonomi. MP räknar till skillnad från alliansen inte in osäkra intäkter som ”kömiljarden”, ”sjukskrivningsmiljarden” och ”ökade skatteintäkter” i budgeten 2011.
  • Ökad demokrati: Rådslag med medborgarnas direkta synpunkter i vissa ärenden

Kollektivtrafik

• Taxor: Sänk pris på 30-dagarskortet till 650 kr. och höjd ungdomsålder från 20 till 22.
  • Ta bort alla zoner i kollektivtrafiken. Återinför enhetstaxa både på SL och Waxholmsbolaget. Det ska löna sig att resa klimatsmart långa sträckor.
  • Accessläsare för sms-biljetter. Öppet spärrsystem och mer servicepersonal i trafiken.
  • Framkomlighet: Fler bussar, fler bussfiler och grönt ljus för bussar.
  • Nya båtlinjer på Mälaren och Saltsjön. Samma taxor som inom SL.
  • Bygg Spårväg Syd snararst, liksom spårtunnel till Nya Karolinska Sjukhuset.
  • Bygg ut kollektivtrafiken för trängselavgifterna istället för en motorväg. Satsa mer på trafikunderhållet och kräv mer spårunderhåll för pendeltågen av regeringen.

Hälso- och sjukvård

• Lokalt lagad sjukhusmat. Ny modell prövas på Södersjukhuset. Nya Karolinska Sjukhuset ska få egna tillagningskök. 50 procent av patientmaten ekologisk år 2015.
  • Utveckla Hälsoval Stockholm istället för Vårdval Stockholm. Rättvist ersättningssystem. Fokus på hälsofrämjande och kompetens att möta psykisk ohälsa.
  • Behåll alla händer i akutsjukvården. Kompensera för ökande priser och löner.
  • Barnsjukvården: Fler platser på närakuten i södra länet, fler intensivvårdplatser, fler familjeplatser i neonatalvården. Den akuta barnsjukvården ska bli avgiftsfri.
  • Papperslösa ska ha rätt till vård, bland annat preventivmedel och abortrådgivning.
  • Ensamstående kvinnor ska få rätt till IVF-behandling.