Grönt ljus för kollektivtrafiken - kampanjvecka i Stockholms län

Grönt ljus för kollektivtrafiken - kampanjvecka i Stockholms län

Idag lanserar Miljöpartiet kampanjen "Grönt ljus för kollektivtrafiken". MP Stockholmsregionen kommer synas bland SL:s resenärer och berätta hur vi kan tredubbla resandet och göra det snabbare, bekvämare och billigare.

Miljöpartiet annonserar i tunnelbanan och presenterar en webbplats som visar hur vi vill tredubbla kollektivtrafiken i Stockholms län, framförallt genom utbyggnader utanför innerstaden. Läs om våra konkreta förslag på kampanjsajten: www.mp.se/stockholmsregionen

Ett paradigmskifte behövs för att bygga en klimatsmart storstadsregion. Att vända trenden med ökande bilism till förmån för en ökad kollektivtrafikandel är en av Stockholms landstings viktigaste uppgifter. Bättre kollektivtrafik bidrar till ett rättvisare samhälle, renare luft och en hållbar tillväxt för alla i regionen.

MP Stockholmsregionens aktiviteter 3-8 november

Miljöpartiet syns bland SL:s resenärer
Miljöpartiets medlemmar och lokalpolitiker syns bland SL:s resenärer i morgonsrusningen under veckan, vi delar ut presenter och pratar om vad som behöver förbättras.
Mån 3/11: Täby, Solna, Skarpnäck
Tis 4/11: Tullinge, Flemingsberg/Södertörns högskola, Skarpnäck
Ons 5/11: Gullmarsplan, Tyresö centrum, Södertälje, Huvudsta, Skarpnäck
Tor 6/11: Hallunda, Tekniska högskolan, Västra skogen
Fre 7/11: Fridhemsplan, Slussen, Gullmarsplan, Tumba

Pressfrukost onsdag 5 november : "SL:s framtid i gröna händer"
Tid och plats: 09-09.30 Gullmarsplans entrehall, Espresso House

Miljöpartiet i riksdagen pekar ut riktningen för Stockholm efter ett maktskifte. Vilka nya spårlinjer ska medfinansieras av staten? Dessutom presenteras nya idéer ur landstingets gröna skuggbudget för kollektivtrafiken. Vad har Berlin gemensamt med Stockholms tvärbana?
Närvarande
Karin Svensson Smith (mp), riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson
Yvonne Blombäck (mp), SL:s styrelse och Stockholms landstingsfullmäktige
Kontakt: Elisabeth Richter, pressekreterare landstingskansliet, 070-737 45 09

Rapport om studenttrafiken
På torsdagen den 6/11 besöker Mats Pertoft (mp), riksdagsledamot och skolpolitisk talesperson, Södertörns högskola från kl. 07.30.
Gröna studenter finns på Kungliga Tekniska Högskolan och Södertörns högskola på tisdagen 4/11 och torsdagen 6/11 för att prata resor.
Gröna studenter presenterar under veckan en rapport om hur kollektivtrafiken i Sveriges städer kan anpassas mer för studerande.

Bio med Maria Wetterstrand och Svensk Pop
Lördag den 8/11 kl. 12 avslutas kollektivtrafikveckan med miljöpartimingel och visning av filmen Wall E på Grand i Stockholm. Filmen presenteras av Maria Wetterstrand. Bandet Svensk Pop spelar.

Elisabeth Richter 070-737 45 09

Läs mer www.mp.se/stockholmsregionen