Miljöpartiet föreslår utökad vegetarisk mat på sjukhusen

Minskad andel köttkonsumtion på sjukhusen. Det föreslår Miljöpartiet i Stockholm läns landsting. Syftet är att nå regionens klimatmål och samtidigt utöka det vegetariska köket inom sjukvården.

Vivianne Gunnarsson, ledamot Miljöpartiet i Stockholms läns landsting, betonar patienternas valfrihet, inte bara när det gäller mat som innehåller kött utan likaväl varierad vegetarisk mat.

– I den måltidsvision som landstinget antagit anges tydligt att alla patienter ska serveras god och näringsriktig mat ”utifrån deras individuella behov, önskemål och preferenser”. Det ska naturligtvis även gälla för de som önskar varierade vegetariska alternativ. Så ser det inte ut idag på sjukhusen och det måste vi ta tag i, inte minst ur ett hållbart klimatperspektiv, säger Vivianne Gunnarsson.

De personer som önskar eller av hälsoskäl är i behov av kött eller fisk, ska naturligtvis få det. Miljöpartiet vill uppmuntra det vegetariska köket att ta mer plats inom offentlig sektor, som ett sätt att öka valfriheten och nå de utsatta klimatmålen. Produktionen av kött har högst klimatpåverkan av alla livsmedelsgrupper, och står idag för en femtedel av världens koldioxidutsläpp.

Miljöpartiets motion behandlas i Stockholms landstingsfullmäktige imorgon den 4 december.

Vivianne Gunnarsson, ledmot Miljöpartiet i Stockholms läns landsting

Helena Mehra pressekreterare Miljöpartiet i Stockholms läns landsting

Hållbar Stockholmsregion inom kollektivtrafik och hälsa
Sedan valet 2010 är Miljöpartiet det tredje största partiet inom Stockholms läns landsting. Vi arbetar för att göra det ännu bättre att leva i Stockholmsregionen, med full tillgång till en attraktiv kollektivtrafik och en mänsklig hälso- och sjukvård. Besök oss på www.mp.se/sll