MP-budget banar väg för klimatsmart Stockholmsregion

MP-budget banar väg för klimatsmart Stockholmsregion

Miljöpartiet presenterade idag en satsning ur skuggbudgeten som innebär att partiet nationellt avsätter 49 miljarder kronor 2014-2017 på ett klimatpaket. Där ingår bland annat 6,6 miljarder till att dubbla kollektivtrafiken.

Ett särskilt fokus kommer ligga på att ställa om Sverige till 100 procent förnybar energi, instifta en klimatlag som garanterar utsläppsminskningar och investera i skydd mot översvämningar och andra extrema vädersituationer. Satsningarna på tåg- och kollektivtrafiken under perioden 2014–2025 är 40 procent högre än regeringens.

Miljöpartiets landstingstalesperson inom ekonomi och miljö Tomas Eriksson, som verkar för samma politiska målsättning inom Stockholms läns landsting, välkomnar satsningen.

– Detta är en viktig grön riksbudget som är direkt avgörande för om vi ska klara framtidens utmaningar inom kollektivtrafiken och för att nå klimatmålen. Kollektivtrafiken är extremt eftersatt i Stockholmsregionen och idag saknas finansiering till planerade satsningar och tunnelbanedragningar.  Det blir med den här budgeten möjligt att satsa och bygga ut kollektivtrafiken betydlig snabbare jämfört med vad den moderatledda alliansen kan göra.

Tomas Eriksson välkomnar också en klimatlag som garanterar utsläppsminskningar.

– Idag ekar alliansens politik om klimatet ihålig. En klimatlag skulle ställa högre krav på både landsting och kommunerna till att minska koldioxidutsläpp och satsa på att uppnå 100 procent förnybar energianvändning. Det här banar väg för en klimatsmart Stockholmsregion, avslutar Eriksson.

Kontakt
Helena Mehra, pressekreterare Miljöpartiet Stockholms läns landsting 070-737 45 09

Hållbar Stockholmsregion inom kollektivtrafik och hälsa
Sedan valet 2010 är Miljöpartiet det tredje största partiet inom Stockholms läns landsting. Vi arbetar för att göra det ännu bättre att leva i Stockholmsregionen, med full tillgång till en attraktiv kollektivtrafik och en mänsklig hälso- och sjukvård. Besök oss! http://www.mp.se/stockholmsregionen