MP slår larm: Tunnelbaneträngsel väntar i höst

I höst planerar SL att minska kapaciteten i tunnelbanan på vardagskvällar och helgkvällar på gröna och röda linjen. Risken för förseningar, trängsel och konflikter ökar. Miljöpartiet kräver att planerna stoppas:

– Tunnelbanans kapacitet är redan ansträngd. Fritidsresorna ökar mest och på kvällar och helger är väldigt många ute och åker. Om vi menar allvar med att fler ska resa kollektivt så kan vi inte minska kapaciteten så att trängseln ökar ännu mer i tunnelbanan. Stockholmarna har rätt till en trevlig och välfungerande kollektivtrafik, säger Yvonne Blombäck (MP), styrelseledamot i SL.

– I SL-styrelsens beslut om trafikförändringar 2010 framgår det tydligt att satsningar ska göras för att förstärka kapaciteten och minska trängseln. Miljöpartiet kräver därför att SL nu stoppar planerna på att införa kortare tåg på gröna och röda linjen. SL ska inte snåla på sittplatserna, säger Yvonne Blombäck.

Ett tåg av full längd rymmer omkring 1242 passagerare och en minskad kapacitet skulle minska kapaciteten med omkring en tredjedel.

Yvonne Blombäck, (MP) ledamot SL:s styrelse, landstingskandidat, 070-797 76 20
Karl Hultén, pressekreterare Stockholms läns landsting, 070-8365483