Ny nämnd ger klimat och hållbarhet en skjuts

Ny nämnd ger klimat och hållbarhet en skjuts

Nu beslutar Region Stockholm om att inrätta en klimat- och hållbarhetsnämnd. Den nya nämnden blir unik i sitt slag med ansvar för frågor som rör klimat, miljö och social hållbarhet. Det innebär egna resurser och för första gången en egen budget för klimat- och hållbarhetsarbetet.

- Vi i Miljöpartiet är jätteglada. Att vi nu inrättar en egen klimat- och hållbarhetsnämnd är ett stort steg för Region Stockholm, det har aldrig funnits tidigare och innebär en tydlig ambitionshöjning, säger Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd.

Sedan 2018 har Miljöpartiet ansvar för Region Stockholms arbete inom klimat-, miljö och social hållbarhet. Arbetet har tills nu varit utspritt i olika politiska organ utan beslutanderätt, nu samlas istället allt under en och samma nämnd. Tanken är att göra arbetet mer sammanhållet, ge det mer tyngd i organisationen och få ett tydligare ledarskap. Förhoppningen är att det ska ge ökad effekt och snabbare omställning, leda till synergieffekter och ett mer snabbfotat arbete.

- Hittills har arbetet kunnat upplevas som lite spretigt och med långa ledtider. Men klimat- och hållbarhet är alldeles för viktigt för att inte tas på allvar, därför gör vi nu denna förändring, säger Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd.

Miljöpartiet kommer att leda arbetet och svinga ordförandeklubban i den nya nämnden som inrättas 1 juli i år.

Fakta:

Nämnden inrättas 1 juli i år.

Nämnden får en budget på 25,2 miljoner

Nämnden kommer att arbeta med följande:

• Ta fram en ny hållbarhetsstrategi för Region Stockholm
  • Ta fram en koldioxidbudget för Region Stockholm
  • Energieffektivisera och gynna miljöteknik i vården och kollektivtrafiken
  • Stärka hållbarhetskraven i upphandlingar
  • Minska klimatpåverkan från vården och kollektivtrafiken
  • Minska mängderna avfall och öka det cirkulära tänket
  • Nå 100% förnybar energiproduktion i Stockholms län
  • Nå netto-noll klimatpåverkan i Stockholms län med fokus på transporter och bebyggelse
  • Stötta kommuner, företag och andra aktörer i deras klimatarbete
  • Öka kunskapen och förståelsen för social hållbarhet.
  • Minska alla typer av diskriminering och förbättra bemötandet
  • Stärka barns och ungas rättigheter i enlighet med barnkonventionen
  • Utveckla arbetet med nationella minoriteter och rätten att använda minoritetsspråk