”Oroande att MTR inte gillas av anställda”

– Det är oroande att det finns ett så stort missnöje med MTR som arbetsgivare. De hade bra personalreferenser, men nu vittnar tunnelbanans personal om stress, hot och trakasserier. Att spärrpersonalen inte ens får gå på toa utan tillstånd av stationschefen tycker jag är helt barockt, säger Yvonne Blombäck, Miljöpartiets styrelseledamot i SL med anledning av Seko:s rapport ”När säkerheten kommer i andra hand”.

– Jag kan i dagsläget inte kritisera säkerheten i tunnelbanan utifrån Seko:s nya rapport. Det behövs mer information, men situationen behöver helt klart följas upp, säger Yvonne Blombäck.

I ett yttrande inför morgondagens styrelsemöte i SL skriver Yvonne Blombäck:
”MTRs övertagande av tunnelbanetrafiken för ett år sedan skulle innebära bättre punktlighet, bättre tillförlitlighet och högre service. Det har varit ett svajigt år där stora brister visat sig på i stort sett alla områden. Punktlighetsrapporten för oktober månad visar inte någon förbättring. Kontraktet för att köra tunnelbanetrafiken i Stockholm gäller under många år. Nu är det hög tid att MTR börjar leva upp till de höga kvalitetskrav SL ställt och de själva utlovat.”

FÖR VIDARE INFORMATION
Yvonne Blombäck, (MP) ledamot SL-styrelsen, trafikpolitisk talesperson, gruppledare Stockholms läns landsting, 070-797 76 20