Partiklar och buller ökar med Förbifarten (MP Stockholms läns landsting)

Miljöhälsorapporten visar att luftkvaliteten i Stockholm fortsätter förkorta liv och att bullret stör många.
- Förbifart Stockholm kommer öka biltrafiken på bekostnad av kollektivtrafik och cykling. Värst kommer områden med dålig folkhälsa, som Skärholmen och Järvafältet, drabbas av den nya leden, säger Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd.

Enligt rapporten förkortar luftföroreningarna medellivslängden med sju månader för en genomsnittlig invånare.
- Hur mycket Förbifarten kommer förkorta stockholmarnas liv är ännu okänt, säger Raymond Wigg.

Större delen av sexfiliga motorvägen planeras gå i en tunnel där partiklar, buller och avgaser ansamlas.
- Tunnlar är hälsofarliga att vistas i. En extremt lång biltunnel är inte en hälsosam eller klimatsmart investering. Förbifarten är ett försök att flytta ut biltrafik från innerstaden till andra kommuner i länet. Men tomrummet som uppstår är endast temporärt och fylls på några år upp av fler nya bilar enligt region- och trafikplanekontoret, säger Raymond Wigg.

Istället för att satsa 30 miljarder kronor på Förbifarten vill Miljöpartiet lägga pengarna på kraftigt utökad kollektivtrafik och införa trängselavgift på Essingeleden - sådana åtgärder som verkligen lyckas med att begränsa biltrafikens skadliga verkningar.

Raymond Wigg, (MP) landstingsråd i opposition, 070-737 44 16
Elisabeth Richter, pressekreterare, 070-737 45 09