Poesi tillbaka i t-banan

Dikterna har försvunnit från SL och ersatts av reklam. "Poesi på väg" berikade Stockholm i 15 år men avslutades 2008. Miljöpartiet vill att SL ska börja skylta med dikter igen och låta ungas nyskrivna alster publiceras på bussar och tåg.

– Poesin förde människor närmare varandra och gav själ och sinnlighet åt en annars kall och stressad miljö. Vi vill återinföra och utvidga Poesi på väg för att göra kollektivtrafiken mer välkomnande, säger Yvonne Blombäck, Miljöpartiets styrelseledamot i SL.

– Vi bombarderas med reklam och propaganda. Kollektivtrafiken är ett offentligt rum där kulturen också ska ha en plats. Säg nej till vissa reklamplatser och sätt upp poesi istället, säger Yvonne Blombäck.

– Vi tror att en poesitävling bland unga kan vara ett sätt att blanda upp nya talanger med etablerade poeter i det offentliga rummet. Stockholms unga ska känna att den gemensamma trafiken är välkomnande och till för dem. Vi vill ju både locka nya resenärer och att de ska fortsätta resa med SL, säger Tomas Melin, (MP) kandidat i landstingsvalet och aktiv i Gröna Studenter.

MP överväger också behovet av reklamfria zoner i kollektivtrafiken och stationer där man satsar lite extra på en avslappnande stationsmiljö.
– T-banebibliotek tycker vi är jättebra, det ska vi bygga ut på fler ställen, säger Yvonne Blombäck (MP) styrelseledamot i SL.

Yvonne Blombäck, (MP) SL styrelseledamot, 070-797 76 20
Tomas Melin, (MP) landstingskandidat i Stockholm och förbundssekreterare i Gröna Studenter, 070-766 42 23, mp.se/tomasmelin
Karl Hultén, pressekreterare Miljöpartiet Stockholms läns landsting, 070-737 45 09

Fakta om ”poesi på väg”