Pressfrukost: Bilfria dagen - Ta båten till jobbet

Miljöpartiets Yvonne Ruwaida och Raymond Wigg presenterar förslag till nya rutter för båtpendling och en sammanställning av restidsvinster med båt jämfört med buss och tunnelbana. Välkommen på en vattenburen pressträff.

Plats: Lilla Essingen brygga Luxparken, bredvid restaurang Lux.
Tid: Båt avgår 08.00, ankomst Klara Mälarstrand 08.20.
Datum: tisdag 22 september

Mp bjuder på båt på Bilfria dagen
På europeiska "Bilfria dagen" bjuder MP i Stockholm, Solna, Sundbyberg och Ekerö medborgarna på båtpendling på två båtlinjer: mellan Klara strand, Alvik, Solna strand och Lilla Essingen och mellan Jungfrusund på Ekerö och Stadshuset. Möjlighet finns alltså till intervjuer med reguljära båtpendlare på båt mellan Essingen och Stadshuset. Klockan 08.30 ankommer ytterligare en båt med pendlare från Ekerö till stadshuskajen, Ragnar Östbergs plan.

Bilfria dagen är en del av den Europeiska trafikantveckan - Mobility week - som uppmärksammas av tusentals städer i Europa. Årets tema är klimatsmart stad. Trots att Stockholm är Europas miljöhuvudstad 2010 väljer den borgerliga majoriteten i Stockholm stad och landsting att ignorera Europeiska trafikantveckan.

Elisabeth Richter, pressekreterare (MP) Stockholms landsting
Anna Norberg, pressekreterare (MP) Stockholms stadshus