Pressinbjudan - nytt sätt att resa för dig som använder rullator

Nu rullar SL ut mer tillgänglig busstrafik - bokstavligen. Med ny teknik kan du som använder rullator snart få en smidigare resa.
Nya rullator-säten kommer att monteras på stombussarna 1, 2, 3, 4 och 6 under en försöksperiod på ett år. Syftet är att se om detta ger en smidigare resa för dig som använder rullator. Trafikregionråd Anton Fendert inviger och SL tillsammans med bussoperatören Keolis. Intresseorganisationer är inbjudna att delta och testa de nya sätena.

Invigningen sker tisdag den 30 januari kl. 14:00 vid Norr Mälarstrand 3.
För den som använder rullator kan på- och avstigning innebära ett stressmoment. Att först låsa rullatorn och sen hitta en plats i närheten tar tid och kan skapa oro att bussen lämnar hållplatsen innan du hunnit sätta dig. För att skapa en mer tillgänglig och säker resa kommer SL nu att testa ett nytt slags rullator-säte på stombussarna i Stockholm. Med detta säte, som rullas ut över rullatorn, kan du sätta dig direkt när du parkerat och sitta tryggt hela resan.