Rödgrönt vallöfte: Inför enhetstaxa och sänk priset på SL-kortet

De rödgröna i landstinget presenterade i dag ett förslag på nytt taxesystem för SL. Ett miljösmart, enkelt och rättvist system kommer att införas efter valet. De viktigaste förändringarna är återinförande av enhetstaxan och en sänkning av priset på 30-dagarskortet.

-Vi vill återinföra den enormt populära enhetstaxan som den nuvarande landstingsledningen avskaffat. Varje enkelresa ska kosta lika mycket – oavsett hur långt du åker. Den nuvarande zonindelningen är krånglig och orättvis. Med enhetstaxa vet du alltid hur mycket din resa kommer kosta och det kommer locka fler att resa med SL, säger Lars Dahlberg (S), 2:e vice ordförande i SL:s styrelse och oppositionslandstingsråd.

-Vi vill få fler att resa med SL – därför sänker vi priset på månadskortet och gör Accesskortet ännu smartare och mer flexibelt, bland annat genom maxpris per dag och per månad. Acceskortet ska fungera oavsett om man åker med SL, Waxholmsbolaget eller Färdtjänsten, säger Yvonne Blombäck (MP), ledamot i SL:s styrelse och landstingsfullmäktige.

-Med vårt förslag blir det helt avgiftsfritt för barn under tolv år som reser med vuxen. På så sätt vill vi göra kollektivresandet till en naturlig del av vardagen för en ny generation stockholmare, säger Gunilla Roxby Cromvall (V), ersättare i SL:s styrelse och ledamot i landstingsfullmäktige.

Förslagen i korthet

• Inför enhetstaxa – alla resor kostar lika mycket oavsett hur långt du reser. Laddar du 10 resor på Accesskortet – betalar du bara för 7. Vuxen: 24,50 kr, barn och pensionärer: 14 kr. Maxpris 35 kronor för kontant- och SMS-biljett.
  • Sänk priset på SL-kortet till 650 kr för vuxna (idag 690 kr) och 390 kr för barn och pensionärer (idag 420 kr).
  • Gratis för barn under 12 i vuxens sällskap – alla dagar (idag bara på helger och lov)
  • Inför maxpriser – betala för max tre resor per dag och ett maxpris per månad.
  • Flexibel start och slut på säsongskorten.
  • Resdagar som kan användas med "glapp".
  • Inför trohetsrabatt för prenumeranter på SL-kort – ju trognare SL-resenär desto mer rabatt.
  • SMS-kortläsare ger tryggare resa.

Ida Strutt, pressekreterare (S) landstingskansliet Stockholm, 070-737 39 38
Elisabeth Richter, pressekreterare (MP) landstingskansliet Stockholm, 070-737 45 09
Ingrid Falk, pressekreterare (V) landstingskansliet Stockholm, 070-737 41 16