Satsa på Södertörn för framtiden

Satsa på Södertörn för framtiden

Miljöpartiet vill se mer satsningar på den regionala kärnan i Flemingsberg, för att stärka hela Södertörns framtida utveckling. Det behövs stärkta gröna kommunikationer, som Spårväg Syd, och mer satsningar på forskning, utbildning och näringsliv. Ett starkt Södertörn gynnar hela Stockholmsregionen, säger Raymond Wigg (MP).

Idag samlas ett antal ledande miljöpartister vid Karolinska Institutet i Flemingsberg för att uttrycka sitt starka stöd för en fortsatt stark utveckling av den regionala kärnan.

– Vi ser det som en delseger att den moderatledda alliansen nu tagit till sig Miljöpartiets kritik när man säger att Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge ska fortsätta att ha en likvärdig roll i regionens akademiska sjukvårdssystem även efter att Nya Karolinska Solna är klart. Det betyder inte att vi på något sätt slår oss till ro. Vi vill se att ord blir handling, säger Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd för Miljöpartiet de gröna.

– Vi kommer med gemensamma krafter att arbeta för att förverkliga den regionala kärnan Flemingsberg som ett centrum för att omsätta modern forskning till innovativa produkter, tjänster och företag, säger Marica Lindblad och Dan Gahnström, kommunalråd för Huddinge respektive Botkyrka (MP).

– Ett till sätt att stärka den akademiska nivån på Södertörn skulle vara att ge högskolan universitetsstatus. Det skulle gynna den regionala balansen med KTH och Stockholms Universitet på norra sidan, säger Mats Pertoft, ordförande för Miljöpartiet i Stockholmsregionen.

För mer information:

Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd (MP), Stockholms läns landsting, 070–737 44 16

Marica Lindblad, oppositionsråd (MP), Huddinge, 0708–580 34 08

Dan Gahnström, kommunalråd (MP), Botkyrka, 0708–82 62 41