Sjukhusen svälter patienterna - Wallhager bryr sig inte

Debatten om sjukhusmaten har flyttat från undernäring till vilka politiker som bäst kan avsäga sig ansvaret. Miljöpartiet kräver i en skrivelse till landstingsstyrelsen ett extra styrelsemöte om matkvaliteten och anmäler samtidigt upphandlingsprocessen till revisorerna. Upphandlingen av mikromat även till Södersjukhuset ska genast stoppas och de gamla köken ska rustas upp.

Miljöpartiet kräver nu med en skrivelse i landstingsstyrelsen att frågan om sjukhusmatens upphandling och kvalitet skyndsamt tas upp för ny behandling, inte bara i produktionsutskottet utan även i landstingsstyrelsen.

- De alarmerande rapporter som nu kommit fram visar att patienter riskerar undernäring. Maria Wallhager sa i fullmäktige att det inte är någon fara eftersom de flesta bara ligger på sjukhus tre, fyra dagar. Detta är oerhört cyniskt, säger Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd.

- Man ska nu utreda hur ärendehanteringen skötts. Det är demokratiskt viktigt. Men fokus får inte försvinna från den undermåliga patienmaten till de politiska turerna. Faktum kvarstår att det stora politiska beslutet att införa micromaten var ett beslut de flesta partier stod bakom, säger Raymond Wigg.

När fullmäktige tog beslutet om kostupphandlingen - att sjukhusköken skulle säljas ut och ersättas med färdig mikromat - var det bara Miljöpartiet och Vänsterpartiet som yrkade på återremiss och reserverade sig. Miljöpartiet la ett andrahandsförslag om "att ett tidsbegränsat utvecklingsprojekt inleds 2007 på något av akutsjukhusen". Förslaget bifölls inte av fullmäktige.

Utredningen på Karolinska som visade på stora brister kom aldrig upp på politikernas bord.

Raymond Wigg (MP) oppositionslandstingsråd, 070-737 44 16
Elisabeth Richter, pressekreterare, 070-737 45 09

Miljöpartiets skrivelse finns bifogad som länk nedan