Foto: Fredrik Hjerling

​Strategi ska förbättra den psykiska hälsan i Stockholm

Corona sätter vår psykiska hälsa på prov. Idag fattar Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Stockholm beslut om en strategi för främjande av psykisk hälsa och välbefinnande samt förebyggande av psykiska ohälsa.
- Region Stockholm går före genom att ta ett helhetsgrepp på den psykiska hälsan. Målet är att bygga stockholmarnas mentala motståndskraft, säger Susanne Nordling (MP) politiskt ansvarig för psykisk hälsa och psykiatri i Region Stockholm.

Region Stockholm har ansvar för den regionala utvecklingen. Då kan man inte blunda för den växande psykiska ohälsan. Det var tydligt redan före pandemin, men viruset har ställt problemet på sin spets.

Den psykiska ohälsan skapar lidande och krossar drömmar, men är också ett verkligt hot mot den ekonomiska utvecklingen i länet. Bara i Stockholmsområdet kostar den psykiska ohälsan 60 - 70 miljarder kronor per år. Då är kostnaderna för staten, till exempel för sjukskrivningar, inte inräknade.

-Med hjälp av expertis från städer som London och New York, har vi börjat bygga ett regionalt samarbete med målsättningen att vända utvecklingen. Genom att involvera kommuner, arbetsgivare och andra samhällsaktörer är det möjligt att skapa livsmiljöer och livsvillkor som främjar vårt välmående, och rusta stockholmarna att hantera svårigheter som kan leda till psykisk ohälsa, säger Susanne Nordling (MP).

Region Stockholm rustar vården för psykisk hälsa. Ett exempel är att vården för den psykiska hälsan flyttade in på vårdcentralerna i februari. På så vis blir det lättare att få vård och att få den i tid. Men det som gör den här strategin unik är att man jobbar med andra aktörer. Här är kommuner som till exempel ansvarar för skola viktig.

-Haninge, Upplands Väsby och Norrtälje, har gått med i en första pilotverksamhet, där vi ska hitta bra arbetsformer, och successivt hitta framgångsrika förändringar, stora som små, som kan skalas upp. Vi ska också involvera näringslivet. Både för dess innovationskraft och för dess roll som arbetsgivare, säger Susanne Nordling (MP).

Region Stockholm har också ett samarbete med Folkets Husby, en förening med stark lokal förankring, som börjat driva ett folkhälsoarbete där de egna medlemmarna definierar vilka problem som finns. Tillsammans med en mängd lokala aktörer formulerar de sedan lösningarna.

-Region Stockholm fungerar som partner för att möjliggöra förändring, men vårt syfte är också att lära av deras arbete och sprida arbetssättet. Det här är ett exempel som vi vill se på flera håll. Samhället måste bygga förutsättningar för människor att må bra psykiskt, säger Susanne Nordling.

Här kan du läsa handlingen: https://www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/halso-och-sjukvardsnamnden/2021/2021-03-09/4-strategi-for-framjande-av-psykisk-halsa-och-valbefinnande-samt-forebyggande-av-psykisk-ohalsa.pdf