MTR Express arrangerar Författartåget till Bokmässan i Göteborg

MTR Express, snabbtåget på sträckan Stockholm – Göteborg, anordnar på torsdag den 22 september ett författartåg från Stockholm till Bokmässan i Göteborg. På tåget kommer fyra av Sveriges hetaste författare – Martina Montelius, Joakim Pirinen, Karolina Ramqvist och Gellert Tamas – att ta emot resenärer för samtal, högläsning och signering av böcker.

Ambitionen med Författartåget är en spännande resa för bokälskare och pendlare som tar morgontåget till Göteborg på Bokmässans första dag. Resenärerna kan köpa helt nyutgivna böcker, få dem signerade och ta chansen att samtala med fyra av Sveriges mest aktuella författare, som tar plats i varsin vagn. Dessutom kommer en helt nyskriven novell av Martina Montelius, Evy och Medusa åker tågatt delas ut gratis till alla på tåget.

Det här är ett annorlunda sätt att möta läsarna. Under en tre timmar lång tågfärd får man tid med långa och intima samtal på ett helt annat sätt än under en signera på en bokhandel, säger Martina Montelius.

Författartåget avgår 07.36 den 22 september med MTR Express från Stockholm Central.

Pressinfo: Författarna samlas på Stockholms Central klockan 07.20 för fotografering. Det finns ett antal reserverade platser för journalister ombord. Anmälan för att nyttja dessa platser görs till presskontakten i detta pressutskick.

Om författarna

Martina Montelius är en av Sveriges roligaste, allvarligaste och mest originella dramatiker, regissörer och författare. ”Språkligt och associationsmässigt får den mig att tänka på såväl Pär Lagerkvists Dvärgen som Pippi Långstrump” skrev Anna Hellsten i SvD om debutromanen Främlingsleguanen”. Martina följde upp med Oscar Levertins vänner, en roman om kulturtanten Boel Märgåker. Exklusivt för Författartåget har Martina skrivit novellen Evy och Medusa åker tåg.

Karolina Ramqvist är ständigt aktuell. Hennes roman Den vita staden blev synnerligen kritikerhyllad och kan läsas som en fortsättning på likaledes hyllade Flickvännen från 2009. ”Det var länge sedan jag läste en så formsäker roman”, skrev Maria Schottenius i Dagens Nyheter.

Karolinas senaste bok, Det är natten: författaren och den som skriver är en personligt hållen essä om en författare som står i begrepp att lansera en ny bok.

Joakim Pirinen, serietecknare och författare, slog igenom med den burduse seriefiguren Socker-Conny. Vissa slåss med järnrör, andra slår världen med häpnad, med eller utan järnrör. Pirinen släpper två skapelser lagom till Bokmässan: Att misslyckas som människa och Född ur ett svart ägg. Reser man med Författartåget kan man lägga vantarna på de nytryckta böckerna.

Att misslyckas som människa innehåller diverse ämnen såsom politik, nazism och öde öar genom ordvitsar, skräckbilder, klichéer på klassiska skämtteckningar och pysselsidor.

Född ur ett svart ägg är en biprodukt från arbetet med Att misslyckas och innehåller alternativa teckningar.

Gellert Tamas fick sitt genombrott med boken Lasermannen – en berättelse om Sverige. Tamas är journalist, författare och dokumentärfilmare. Hans böcker, reportage och filmer har väckt stor uppmärksamhet i Sverige och utomlands. Han har skrivit böckerna Sverige, Sverige fosterland, De apatiska och reportageboken En hel sekund i livet. Tamas är dagsaktuell med reportagesatsningen Det svenska hatet. Ett reportage om vår tid i Aftonbladet. I oktober kommer den även i bokform.

På Författartåget signerar Gellert Lasermannen, nu i storpocket.