Minihästar dyker upp på Göteborgs Central Station. Hästarna hette Merrylegs fantastic Freddy, 6 År och Pekarnas heart of Rambo 4 år. minihast.se  Foto: Pao Durell
Minihästar dyker upp på Göteborgs Central Station. Hästarna hette Merrylegs fantastic Freddy, 6 År och Pekarnas heart of Rambo 4 år. minihast.se Foto: Pao Durell

MTR Express arrangerar ”Hästtåg” till Sweden International Horse Show

Det moderna snabbtåget travar på – bokstavligen. Denna gång är siktet inställt på Sveriges största ridsportsarrangemang som går av stapeln i Stockholm den 24-27 november 2016: Sweden International Horse Show.

Den 24 november klockan 07.05, avgår MTR Express Hästtåg. Tematåget ger möjlighet till uppladdning för de som har siktet inställt på Sweden Internation Horse Show – eller som kanske helt enkelt är mycket intresserad av hästsport. I en särskild vagn, vagn C, kommer namnkunniga hästsportsprofiler att göra allt för att den som åker med ska kunna ladda upp ordentligt inför Sveriges största ridsportsarrangemang. De kommer bland annat att berätta om den egna karriären och ge matnyttiga träningstips. Vagnen är öppen för alla ombord och man behöver inte anmäla sig i förväg.

Hästkraftsskämt i all ära men anledningen till att vi engagerar oss i Sweden International Horse Show på det här sättet är att många som åker från Göteborg den 24 november kommer att ha siktet inställt på detta jättearrangemang. Vi vill ge de ridsportsintresserade ombord möjlighet att ladda upp ordentligt med berikande föreläsningar av kunniga personer, säger Per Nasfi, Marknads och försäljningschef MTR Express.

Moderator för evenememanget är Sara Silfverberg, välkänd TV-profil bland annat från Falsterbo Horse Show, Horse & Country Tv och DreamSports TV.

Föreläser gör Carl Hedin, Pontus Hugosson och Linnea Vas – samtliga erfarna tävlingsryttare.

Linnea Vas är 29 år och har deltagit i svenska landslaget för islandshästar 2007-2010. Linnea har inte mindre än 7 SM guld, två SM-silver och ett SM-brons i prissamlingen och representerade Sverige på VM i Holland 2007. Linnea har varit med i A-final på SM tio gånger; åren 2006-2014 samt 2016.

Pontus Hugosson är 26 år och kommer från Kungsbacka. Pontus är en välrenommerad ryttare som tävlat i ponny/junior svårklass/140 i banhoppning, varit med i Youngrider-landslaget i fälttävlan, SM ponny/banhoppning, youngrider/fälttävlan och senior/fälttävlan. Pontus vann CNC** i Strömsholm 2014 och har också placeringar i Falsterbo Hunting. Några känner kanske också igen Pontus från sin medverkan i TV4-programmet ”Bonde söker fru”.

Carl Hedin är 25 år och kommer från Borås. Carl arbetar på heltid med hästar och driver det egna bolaget Eques Management. Han har tävlat tom int U25 GP och kommer själv att delta vid tävlingar under Sweden international horse show. Carl är en av Sveriges mest följda ridsportprofiler på sociala medier.

Om Sweden International Horse show

Den 24-27 november fylls Friends Arena i Stockholm med över 350 hästar i alla dess former. Det kommer att finnas chans att se världens bästa hästar inom dressyr, hoppning, fyrspann och fälttävlan prestera. Årets program bjuder på stora hoppklasser, toppdressyr, kändishoppning, islandshästar, körning och inte minst den populära torsdagskvällen med inomhusfälttävlan. I samband med detta pågår också stora ridsportsmässan där mängder med utställare finns på plats. Det kommer också att finnas tillfälle för alla barn och vuxna som älskar hästar att lära känna och klappa på någon av Sveriges alla olika hästraser nere på Stallbacken. Rashästarna uppträder i mässpaddocken under hela helgen.

MTR-koncernen, med bas i Hongkong, är ett av världens ledande företag inom spårbunden kollektivtrafik och infrastruktur. MTR har verksamhet i Asien, Australien och Europa. Koncernen omsatte 2015 ca 47 miljarder SEK (41,7 miljarder HKD) med ett resultat efter skatt på ca 12 miljarder SEK (10,9 miljarder HKD). Sedan november 2009 ansvarar MTR för drift och underhåll av Stockholms tunnelbana på uppdrag av SL. Från och med december 2016 kommer även Stockholms pendeltåg att drivas av MTR. Sedan mars 2015 kör MTR också snabbtågstrafik mellan Göteborg och Stockholm under varumärket MTR Express. MTR Express erbjuder de dokumenterat punktligaste snabbtågen på sträckan och en genomsnittlig kundnöjdhet på drygt 90 procent.