4 teknologitrender som kommer transformera PR och kommunikation under 2017

4 teknologitrender som kommer transformera PR och kommunikation under 2017

Teknologi är en nödvändig komponent i genomförandet av en modern PR-strategi. Mer än 85 procent av PR-ansvariga förväntar sig att deras fokus på teknologi kommer att öka avsevärt under kommande fem åren. Det påstående visar hur viktigt det är att hålla sig uppdaterad med de senaste trenderna.

Utan rätt teknologi på plats så är din PR-strategi värdelös. Det är kontentan av en omfattande undersökning med fokus på digital PR, genomförd av Mynewsdesk och Berghs School of Communication. Och det finns inga som helst tecken som tyder på att teknologins betydelse kommer att minska i framtiden.

Så hur håller man sig i framkant när det gäller kommunikation och teknologi? Man har koll på kommande trender och är redo att agera. Här är fyra teknologitrender som har stor potential att transformera PR och marknadskommunikation under 2017.

1. Big Data kräver kraftfulla analysverktyg

Möjligheten att spåra effekterna av dina PR-kampanjer kommer att bli allt viktigare i 2017. Analysverktyg låg redan i toppen bland de verktyg som användes av kommunikatörer under 2016 och det finns inga tecken på att trenden skulle sluta växa under året.

Data stödjer varje aspekt av modern marknadsföring och PR, vilket är anledningen till att fler plattformar erbjuder någon form av inbyggd analysfunktion.

2. Skiftande landskap i sociala medier

Kommunikation mellan företag och kunder utspelar sig i allt större utsträckning på sociala medier snarare än på traditionella kanaler såsom e-post eller telefon. När dagens kunder upplever ett problem eller har en fråga så förväntar de sig att kunna kontakta företag via sociala medier -- och dessutom få ett snabbt svar.

Experter förutspår också att 2017 blir året där Facebook, Pinterest och Instagram kommer att bli ännu viktigare kanaler för marknadsförare och PR-ansvariga då samtliga plattformar har en oerhört engagerad publik. Emellertid kan 2017 bli året då Twitters popularitet börjar att avta.

3. Video kommer fortsätta att öka

Vi upplever en revolutionerande övergång från textbaserat innehåll till ett läge där video är det givna formatet för kommunikation. Då majoriteten av alla människor (i välutvecklade länder) har tillgång till internetanslutning med hög hastighet -- även när de surfar i mobilen -- så kan kommunikatörer omfamna videoformatet utan att behöva oroa sig över att stöta bort delar av sin publik. Video ger även en nivå av äkthet som kan vara oerhört värdefullt för att bygga förtroende bland konsumenterna.

Kreativa verktyg för att skapa film och bild används redan av mer än hälften av alla kommunikatörer, men efterfrågan förväntas att växa ännu mer under 2017. För att få ett försprång så måste kommunikatörer välja rätt kreativa verktyg samt lära sig att använda dem i syfte att skapa engagerande videoinnehåll.

4. E-post har stor inverkan

E-post är alltjämt en mycket viktig kanal för kommunikation mellan företag och deras kunder. Dock måste kommunikatörer ändra hur de använder detta traditionella verktyg för marknadsföring. Eftersom kunderna är mest benägna att läsa sin e-post på mobiltelefonen så förväntar sig experterna att längden på ett e-postmeddelande minskar för att passa en mindre skärmstorlek.

Det är också troligt att kommunikatörer kommer börja integrera e-post med andra aspekter av sina kommunikationsprocesser. Ett exempel på detta är chatbots som kan skicka e-post till kunder baserat på data från tidigare konversationer där de kan anpassa innehållet i meddelandet. Ju mer personlig kommunikationen blir, desto mer värdefull kommer den att vara för att bygga starka relationer med kunder.

Håll koll på teknologitrenderna

Om du undrar hur du ska hålla jämna steg med den senaste teknologitrenderna inom PR och kommunikation så behöver du läsa Digital PR Revolution. I denna tredelade serie hittar du information om de senaste verktygen tillsammans med tips om hur du kan göra dem till en integrerad del i din PR-strategi.