Expertpanelen: "Real Time Marketing kan få ny innebörd”

Expertpanelen: "Real Time Marketing kan få ny innebörd”

Vad har tidningsjätten Daily Mail, Snapchat och WPP gemensamt? Och på vilket sätt Google News Lab kan användas av kommunikatörer?
Det och mycket mer får du veta i veckans Digitala Surret.

Här är veckans frågor:

1. Vilken är veckans viktigaste digitala händelse?

2. I veckan lanserades Google News Lab, ett projekt med olika tjänster som ska förenkla arbetet för journalister världen över. Ett tillsynes mycket behjärtansvärt projekt! Men som kommunikatör tänker man kanske "Kan jag få ut något av det här?". Ja, vad tror ni i panelen?

Beata Wickbom

1. Vilken är veckans viktigaste digitala händelse?

Instagram lanserade en utökad "Utforska"-funktion. Ett viktigt steg i Instagrams utveckling att bli en tydligare nyhetstjänst, med olika vertikaler och innehåll. Instagram försöker ta position som den viktigaste spelaren inom realtidsnyheter, inte bara en app för att dela fina bilder. Kanske tycker du att Twitter är det naturliga nyhetsnavet, men med över 300 miljoner användare som laddar upp 70 miljoner bilder per dag är Instagram större än Twitter. Genom Instagram skulle du kunna få en realtidsbild av precis allt på sikt.
(Nya funktionerna finns bara i USA än så länge).

2. Vad kan kommunikatörer få ut av Google News Lab?

Att få hjälp att förstå hur data och dataanalys kan berika en verksamhet och öka förståelsen för målgruppens behov är centralt för alla yrkesgrupper. News lab erbjuder olika verktyg för det samt kopplingar till olika datamängder. Börja testa och se vad du får ut av det. Google visar med olika utbildningsfilmer hur du kan jobba, även om du inte jobbar med nyhetsjournalistik.

Maria Fabricius

1. Vilken är veckans viktigaste digitala händelse?

Utrymmet för kod under Almedalsveckan. Vid sidan av politiska utspel på Gotland nästa vecka kommer flera programpunkter ta upp ett allt viktigare ämne: kodning och barn. Kodcentrum, en av de mest tongivande aktörerna i debatten, finns på plats och pratar om vikten att tillgängliggöra kunskap om kod för barn.

När Johan Wendt startade Kodcentrum för ett år sedan var det ett svar på EU-kommisionens rapport som bland annat avslöjade att närmare en miljon programmerare skulle saknas i Europa år 2020.

Idag arbetar den ideella föreningen med att gratis lära barn kod och tillgängliggöra kunskap om programmering. I Kodcentrums kodstugor får barn lära sig kod av engagerade och omsorgsfullt utvalda handledare - samtliga erfarna programmerare.

Initiativet är en viktig del för att unga ska hänga med i den snabba digitala utvecklingen men även för att inspira, uppmuntra och stärka morgondagens utvecklare.

Jag är otroligt stolt över att få ingå i Kodcentrums styrelse - de har en mycket spännande resa framför sig.

2. Vad kan kommunikatörer få ut av Google News Lab?

Vad händer med journalistikens objektivitet när resursbegränsade redaktioner hänvisar till världens största databas - ägd av ett vinstdrivande företag? Hur påverkar det nyhetsrapporteringen och medias bevakning av nyheter?

Det är otroligt spännande att följa it-bolagens satsning på att erbjuda enkla verktyg för att publicera och sprida nyheter. Traditionella medier har insett vikten av en digital närvaro, och plattformar som Facebook och Goggle kan göra detta steg lite enklare, för en ganska billig peng. Se bara hur svenska kanaler använder Facebook för att väcka intresse kring utvalda nyheter och program.

Google News Lab involverar så mycket mer än att publicera och bevaka nyheter.

Det är ett viktigt steg för att komma närmare journalister och entreprenörer, och tillsammans utveckla helt nya lösningar för att publicera nyheter. Mjuka budskapet är såklart att främja dialog mellan näringslivet och media, och därigenom skapa möjligheter att förbättra nyhetsrapporteringen globalt. Sedan är det en utmärkt tillfälle att komma i kontakt med nya målgrupper och visa bredden av Googles användningsområden.

För oss kommunikatörer innebär Google News Lab potentiellt möjligheten att nå fler och paketera våra budskap utifrån en enorm värdefull data. Kanske vi kan till och med bli galet proaktiva och reagera snabbare. Real Time Marketing kommer få en helt ny innebörd.

För journalister kommer det innebära massa frestelser att välja integritet framför att bli klickraketer. Det är en värdefull källa med information som kan addera ett 360-perspektiv till en nyhet. Så länge media inte förlitar sig helt på Google - utan använder det som ett litet komplement.
Ungefär som konsumenter använder Wikipedia innan de kollar upp med en helt oberoende och tillförlitlig källa.

Källa: Google

Jonathan Bean

1. Vilken är veckans viktigaste digitala händelse?

Much of the digital communications world have been enjoying some sun this week at the Cannes International Festival of Creativity. A huge congratulations needs to go the Stockholm's own Berghs School of Communication which was once again voted the best creative school in the world at #futurelions competing against 500 schools globally for that title. Just shows that Sweden's creative pipeline is in good hands.

However it is a partnership between WPP, The Daily mail and SnapChat that caught my eye. The world leading communications company, the worlds leading english language news website and one of the world fastest growing social messaging platforms have got together to launch a new digital content agency Truffle Pig. This organisation is positioning itself as a one-stop shop for digital and video production, media planning and analytics. It shows the combination of Content (Daily Mail), Community (Snapchat) and Commerce (WPP) is and will combine to define the digital future of marketing, content and news. Will be fun to see if they can develop a successful company or if it's just a marketing stunt. I am optimistic but time will tell.

2. Vad kan kommunikatörer få ut av Google News Lab?

This is exciting news from Google and anything that contributes to assisting quality journalism is a good thing. However forgive me for being cynical, but Google - despite all its great add on products from Maps to driverless cars, some of which we all use on a daily basis - only have one key business model and that search advertising... same as it was 10 years ago.
And additionally this is part of the wider Digital News Initiative which is a $150 milion investment which some commentators have suggested is purely a play to head off the anti-competitive practices legal cases in Europe. But with all cynicism aside, this is a great toolbox of existing Google products now packaged together. A new platform is Youtube Newswire by Storyful, the same company the Facebook partnered with for their own newswire service.
The revamp of Google Trends looks exciting for the future of data driven journalism. Most of these products should already be in use by the modern communicator but if you are not using them I would urge you to explore all these tools in your reserach, reporting, distributing and optimising activities.