​Global PR-succé för det svenska tåget

​Global PR-succé för det svenska tåget

Det är inte ofta ett tåg i Sverige når den internationella scenen. Men i somras blev det stor uppståndelse kring MTR Express och deras nya tåg Trainy McTrainface. Vi fick en pratstund med Peder Osterkamp, kommersiell chef på MTR Express, och pratade om succén bakom kampanjen.

Sommar och sol brukar ofta innebära nyhetsredaktioner på lågvarv och nyhetstorka så långt ögat kan nå. Eller? Fjolårssuccén Pokémon GO fick ett stort genomslag under årets varmaste dagar och efter årets nyhetssommar kan vi nog slå hål på myten att sommaren är en dålig tid att gå ut med nyheter.

Det räcker att fråga gänget på MTR Express som fick oväntat stort genomslag med sin kampanj, som lanserades på företagets nyhetsrum. Tillsammans med Metro lät man tidningens läsare rösta fram namnet på det nya tåget som ska åka sträckan mellan Stockholm och Göteborg. Vinnare blev, aningen oväntat, det spektakulära namnet Trainy McTrainface.

- Vi visste att potentialen var stor givet hur mycket uppståndelse det blev om Boaty McBoatface i 2016. Vi såg därför till att kontakta de internationella medier som hade skrivit om Boaty McBoatface i 2016 för vi gissade att det skulle finnas ett intresse om en historia som byggde vidare på det, säger Peder Osterkamp, kommersiell chef på MTR Express och fyller i:

- Sen brukar svenska medier vara snabba att reagera på saker som skrivs om Sverige internationellt så vi såg det som ett sätt att få mer spridning i Sverige också.

För den som inte känner igen historien kring Boaty McBoatface så kommer här en snabb recap. För ett år sen röstade folket i Storbritannien för att döpa landets nya forskningsfartyg till Boaty McBoatface. Vetenskapsminister Jo Johnson tyckte namnet var “opassande” och fartyget fick istället namnet RSS Sir David Attenborough. MTR Express hade dock inga planer på att skrota namnet.

- Nej, vi tyckte det passade perfekt för oss och vårt varumärke att vi skulle vara företaget som låter Trainy McTrainface vinna!

Reaktionerna lät inte vänta på sig. Brittiska The Guardian, Australiensiska ABC News samt Amerikanska CNN snappade alla upp nyheten och såg till att Trainy McTrainface spreds över hela världen.

- Målet var att nå stor spridning i medier och fortsätta bygga vårt varumärke som en pigg uppstickare som tänker nytt och det målet överträffade vi med råge. Vi har sett en stark ökning i våra varumärkes-KPIer under sommaren, framförallt kännedom som har nått en ny rekordnivå så det har helt klart varit väldigt positivt för oss!

Sommaren anses ofta vara sämre från ett nyhetsperspektiv. Har du några tips på hur man kan jobba med PR under sommaren?
- Det som lyckades i detta fallet var att vi dels hittade en historia som länkade an till något som hade fått stor uppmärksamhet tidigare och att det också var en historia som rönte intresse internationellt och därmed ännu mer intresse i Sverige. Annars skulle jag säga att man kan hoppa på något som det skrivs mycket om just då. Här är dock timing viktig, det gäller att inte komma för sent för då framstår man dels som långsam och man får heller inget genomslag.

Avslutningsvis, hur jobbar ni på MTR med PR och mediarelationer?
- Som en liten ny snabbtågsaktör mellan Stockholm-Göteborg är PR och media väldigt viktigt för oss för att nå ut till nya kunder, speciellt som vi inte släpps in på sj.se som är dominerande säljkanalen för resor i Sverige. Som ett litet bolag har vi ingen stor budget så vi måste hitta sätt att skapa intresse ändå, till exempel med Pokémontåget under sommaren 2016, och nu senast med Trainy McTrainface.

Ännu en sommar är till ända och ännu en framgångsrik PR-kampanj för MTR Express. Och nu tuffar man vidare mot nya mål och nya kampanjer.