Hur bibehåller du ett framgångsrikt nyhetsrum?

Hur bibehåller du ett framgångsrikt nyhetsrum?

Fler och fler organisationer förstår värdet i att använda ett nyhetsrum i sin kommunikation. Det som skiljer varumärken som lyckas med sitt nyhetsrumsarbete och de som inte gör det, är tekniken. En plattform för att hantera innehåll, som möjligheter för att blogga och integrera sociala medier. Allt för att slippa manuella publiceringsrutiner och skapa smidiga processer.

När nyhetsrumstekniken väl är på plats - hur utnyttjar du den då full ut?

1. Var inte bara medveten om er målgrupp, förstå den.

När ni vänder er till specifika målgrupper är chansen mycket större att mottagaren känner igen sig. Om en grupp identifierar sig med det ni publicerar ökar chansen till spridning markant. För att skapa sådant innehåll måste du börja med att förstå målgruppen.

Börja med att kartlägga och skissa ut vilka “personligheter” eller gemensamma nämnare som finns hos de ni vill nå. Detta är grundläggande och det första steget i er innehållsstrategi. På Mynewsdesk gör vi det här arbetet en gång om året och använder dessa sedan för att testa olika idéer mot.

2. Ge publiken det de vill ha...

… och kanske något de inte visste att de ville ha. Innehållet du skapar måste, så klart, vara intressant för mottagaren. Ett bra test är att fråga dig själv om innehållet skulle vara intressant om det inte var du själv som skapade det.

En av vinnarna i vår tävlingt “Årets Nyhetsrum”, Kristine Aakvaag Arvin, Communications Manager på Kiwi Minipris, delar med sig av sina bästa tips för ett framgångsrikt nyhetsrum. Kiwi är en lågpriskedja med 620 butiker i Norge och Danmark.

- För att lyckas med sitt nyhetsrum måste man vara ärlig och fundera över vad mottagaren tycker är intressant. Relevanta frågor är bättre än skryt. Fokusera på bra innehåll som engagerar människor och leder till viljan att dela materialet. Försök också att inte behandla nyhetsrummet som en separat kanal. Allt material ni har ska samlas där och delas därifrån. Det ägda materialet stärker varandra snarare än konkurrerar.

3. Stärk er kommunikation med video

Vi har alla sett den imponerande interaktiva statistiken som videoklipp kan skapa. Vi frågade Teddy Falsen Hiis, Product Evangelist för cloudvideo-CMS hos 23 Video, på vilka sätt videoklipp kan skapa mervärde inom PR:

– Mer information kan tas in på kortare tid – men bara om tittaren inte klickar bort inslaget. När man redigerar måste man behålla de bitar som kommer att ha störst effekt på målgruppen. Och kom ihåg: man blir smartare genom att testa, och att göra fel ibland. Min främsta rekommendation är att vara modig och våga komma fram till vad som fungerar bäst för din organisation eller verksamhet när det gäller online-video.

4. Låt andra föra er talan

En stor utmaning för många organisationer är bristande resurser. Det finns däremot många lösningar och genvägar du kan nyttja för att kompensera för resursbristen:

1. Samarbeta med opinionsbildare. Branschexperter, kunder, föreläsare – alla som har en nära relation till ert varumärke och som har möjligheten och trovärdigheten att ändra målgruppens uppfattning eller mobilisera den är viktiga i ert arbete. Det får större effekt när andra för er talan.
  2. Leta inom verksamheten efter dolda kunskaper och talanger. Vem vet, killen på ekonomiavdelningen eller utvecklaren några rum bort kanske sitter inne med ovärderliga kunskaper som ni kommer kunna använda er av.

5. Optimera för bästa möjliga användarupplevelse

Hur ni bygger upp nyhetsrummet och innehållet påverkar er SEO:

– Ha en tydlig struktur på plats från dag ett. Kategorisera innehållet – text, bild, video, ljud och andra dokument. Gör det enkelt för den som letar att hitta innehållet i nyhetsrummet. Tänk SEO hela vägen från A till Ö, säger Hans-Petter Nygard-Hansen, CEO på kommunikationsrådgivningsfirman KommFrem.

När det handlar om att skapa innehåll är huvudregeln att inte skriva för mätvärdena utan för målgruppen. Det betyder inte att man ska strunta i SEO, särskilt inte för dessa tre nyhetsrumsdelar:

Undvik att skriva texter med  tunt innehåll eller inget innehåll alls, proppfull med länkar. Lägg bara in länkar i brödtexten om det förhöjer användarens upplevelse av texten eller gör det lättare att förstå innehållet.

Gör bilderna sökbara. Med hjälp av ALT-beskrivningar får bilderna bättre sökbarhet och blir tillgängliga för användare som inte kan se dem. Se till att ALT-bestämningarna är beskrivande och korrekta.

Lägg till en transkribering för längre videoklipp (fallstudier, reklamfilmer) och beskrivningar enbart innehållande text, eftersom Googles sökrobotar inte kan söka igenom själva videoinnehållet. Det är också en effektiv metod för att göra videoklippet tillgängligt.

6. Var beredd på att reagera

När det görs på rätt sätt kan en vinklad nyhet vara ett effektivt sätt att utnyttja trendsättande händelser från sociala medier för att reagera på eller parodiera en händelse med stort nyhetsvärde. Se exempelvis IKEA:s parodi på iPhone 6 förra året. Genom att utnyttja hypen kring lanseringen – och med glimten i ögat – fick IKEA:s annons närmare 9 miljoner visningar på YouTube redan under den första veckan.

7. Var noga med rubriken

Visste du att sajten Upworthy skapar 25 olika rubriker för varje text?

Nu behöver kanske inte du ta ditt rubrikarbete till en sådan extrem, men själva grundtanken att vara noga med rubrikerna är enormt viktig. En kraftfull rubrik (som inte är vilseledande) kan sälja in själva texten på ett effektivt sätt.

8. Mät, analysera, justera och dra lärdomar

Arbeta fram de mätvärden som stämmer bäst överens med er målsättning och övervaka dem. Hur ser statistiken för interaktionerna ut? Hur länge lästes en viss text i genomsnitt? Antal artiklar per besök? Vem skriver oftast om oss?

– Allt som är digitalt kan mätas och analyseras, och därför går det också att justera, anpassa och upprepa, avslutar Hans-Petter Nygard-Hansen.

Det kräver kontinuerligt arbete att bibehålla ett riktigt bra nyhetsrum. Arbetet är inte klart när ni har skapat nyhetsrummet, det är då det börjar.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se