Gå direkt till innehåll
Intervju med Jessica W Sandberg, kampanjansvarig för How Hetero, nominerad i Stora pr-priset

Blogginlägg -

Jessica W Sandberg intervjuas i samband med Stora pr-priset, där kampanjen How Hetero som Åkestam Holst tagit fram med Stockholm Pride är en av fem finalister.

Hur känns det att vara nominerad till Stora pr-priset?

– Det känns fantastiskt, det är världens egokick! Men framförallt visar det att det går att ta ett så smetigt, komplicerat och osexigt ämne som heteronormativitet och göra det både underhållande och faktiskt även sexigt i ordets bredare bemärkelse.

Vad är det viktigaste ni har lärt er under arbetet med kampanjen?

– Framförallt har den otroliga sprängkraften i sociala medier tydliggjorts. Vi har än en gång fått det bevisat att sociala medier är ”the shit” när det handlar om att starta diskussioner.

Vad är ditt viktigaste råd till andra som arbetar med pr och sociala medier?

– Att det är hårt arbete som gäller. Man kan prata hur mycket som helst om sociala medier, nya verktyg och sprängkraft, men om man inte har ett gediget tankearbete och engagemang bakom betyder det ingenting. Även efter att man har tagit kliv ut är det tid och hårt arbete som avgör om man lyckas eller inte.

Vad är din största pr-flopp genom tiderna?

– Det låter ju pinsamt självgott, men jag har faktiskt ingen. Hittills har jag haft turen att lyckas med det jag har företagit mig, peppar, peppar…

Har du någon särskild förebild inom pr?

– Lina Thomsgård är en av många. Hon visar just att det är kombinationen av ett viktigt budskap och hårt arbete som leder till framgång.

Kan man tävla i pr?

– Jag tycker faktiskt det. Bra pr kommer inte av sig själv och man kommer inte undan med att bara använda rätt verktyg. Bakom framgångsrika kampanjer ligger bra tänk och ett jäkla jobb på ren svenska. Det är alltid värt att lyfta fram och premiera.

Vem vill du tacka på prispallen om ni tar hem priset?

– Framförallt eldsjälarna på Åkestam Holst, byrån bakom kampanjen. De hade ett äkta engagemang för frågan och arbetade med hjärta, själ, blod och tårar. How Hetero? hade heller aldrig blivit någon succé utan alla de personer som twittrade, facebookade och bloggade om oss. Jag vill tacka de aktörer inom både sociala och traditionella medier som har hjälpt till att lyfta fram oss.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se