Fem förväntansfulla finalister i Stora pr-priset

Fem förväntansfulla finalister i Stora pr-priset

SAS, Pride Stockholm, IQ, Rättviseförmedlingen eller Telge? Den 5 maj presenteras årets vinnare av Stora pr-priset, korad av en handplockad jury. Bakom det nyinstiftade priset står Svenska pr-företagen tillsammans med Mynewsdesk och Dagens Media.

Priset syftar till att premiera ett kvalificerat, strategiskt och idébärande pr- och kommunikationsarbete som skapat ett påtagligt resultat. Efter att ha sållat bland 2010 års pr-bedrifter och otaliga nomineringar från branschen har juryn, bestående av sju tongivande pr-personligheter, slutligen nominerat fem framgångsrika finalister.

Med i årets slutspurt finns såväl ideella organisationer som företag av både mindre och större storlek. Gemensamt för samtliga är att de med framgång har integrerat sociala medier som en naturlig del i sina pr-kampanjer.

Vinnaren av Stora pr-priset 2011 koras på Clarion Sign i Stockholm den 5 maj.

De nominerade samt juryns motivering, utan inbördes ordning:

Följ länken för att läsa intervjun med den nominerade.

Rättviseförmedlingen
Här har en angelägen fråga använt ett roligt grepp för att belysa och bryta slentriantänkande i jämställdhetsfrågor. Arbetet har varit gediget och långsiktigt med mätbara resultat och en plan för kontinuitet. Rättviseförmedlingen har onekligen skapat en varaktig förändring. Det är också intressant att allt detta åstadkommits av en modig och driven eldsjäl med små resurser och frivilliga medarbetare.

Fyllefilter

Alkoholkonsumtion och riskbeteenden är ett svårt ämne att ta upp oavsett målgrupp. Men med yngre målgrupper är det en rejäl utmaning att vara relevant. Här har man utgått från analys och insikt i hur yngre målgrupper tänker och känner inför alkoholkonsumtion och därmed skapat ett budskap fritt från pekpinnar. Infallsvinklarna är smarta, utförandet konsekvent och resultaten goda.

Telgemodellen

Detta kan vara ett av de mest ambitiösa CSR-greppen hittills i Sverige, samtidigt som det är ett traditionellt pr-arbete som omfattar alla discipliner. Tydlig analys med existerande behov, vågad strategi och bra integrering med näringslivet. Bra utfört att de byggt in CSR i sin strategi och deras dagliga arbete. I förlängningen har Telge valt att ta på sig en utmaning som är lika enorm som angelägen: att låta CSR för samhällsmedborgarens nytta vara en integrerad del av verksamheten.

Love is in the air

Sas hade bra timing och utnyttjade tillfället med det kungliga bröllopet. Imponerande att inte nischa denna kampanj utan istället nå ut till en bred målgrupp. Mycket gediget eget arbete från början till slut. Gjord in-house med exceptionella resultat och en bra spridning, med dokumenterad affärsnytta genom ökning av försäljning och beräknat pr-värde. Vågat och utmanande, med intressanta hinder och utmaningar som övervanns längs vägen.

How hetero

Få människor vaknar på morgonen och funderar på hur heteronormativa de är. Trots det fick denna kampanj massor med människor i Sverige och utomlands att fundera på just den frågan. Med viral spridning och bra användning av nya verktyg och ansatser i sociala medier användes Spotify, Twitter och Facebook mm som "källmaterial" och möjliggjorde imponerande interaktivitet.

Läs mer om Stora pr-priset och prisutdelningen.

För mer information om Mynewsdesk, följ oss på:

Slideshare

Mynewsdesk – The News Exchange Site

Mynewsdesk gör det snabbare och enklare för företag, journalister, bloggare och opinionsbildare att få träffsäker exponering. Mynewsdesk matchar intresserade användare med relevant information- som pressmeddelanden, dokument, videor och bilder - helt på användarnas villkor. Allt material sökmotoroptimeras omedelbart och publiceras automatiskt i sociala medier.

Företaget grundades 2003 och har idag 97 % nöjda kunder och innehåll från fler än 23 000 företag.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se