Rickard Söderberg, Foto: Sören Vilks

Lär dig av Helsingborgs Konserthus sätt att vända hat till kärlek

"I våras kom ett brev till Konserthuset. Brevet tar upp en enskild konsert under säsongen med Helsingborgs Symfoniorkester där det spelades musik av homo/bisexuella kompositörer. Den anonyme brevskrivaren menade att det är ett tecken på att även Helsingborgs Konserthus har “hoppat på bögtåget”. Som ett svar på kritiken framför symfoniorkestern den nyskrivna kantaten Bögtåget." Så skriver Helsingborgs Konserthus i sitt pressmeddelande.

Nyheten spred sig från Helsingborg hela vägen upp till vårt huvudkontor på Rosenlundsgatan i Stockholm. Vilket genialiskt sätt att vända hat till kärlek, tänkte jag och började skriva på detta blogginlägg. Detta är ett exempel på att företag och organisationer bör dela med sig av händelser och historier som väcker känslor.

Jag kontaktade Helsingborgs Konserthuschef Fredrik Österling för att få en kommentar om pressmeddelandet.

- Vi har haft många interna diskussioner om hur vi vill att konserthuset ska vara. Vad det är för värderingar som ska vara krafter i vårt arbete. Ur det kommer också en mer kreativ och öppen hållning. Att som institution inte låta verksamheten bli till ”kyrka” utan bli en aktiv dialogpartner har varit en av visionerna, säger Österling och fortsätter:

- Därför kändes ”Bögtåget” helt naturligt att göra. Jag tror att många organisationer som tror på demokratiska värden skulle vinna på att oftare ta öppen ställning för dessa. Den diskussion som följer i spåren av ställningstagande är dynamisk, men också en möjlighet för att vidga sin kommunikativa plattform.

Företag och organisationer har en enorm möjlighet att gräva djupt och verka för positiv förändring i bruset av självupptagenhet. Med hjälp av bra storytelling kommer man långt. Visst finns det teknikaliteter och bättre sätt än andra för att få nyheter och texter att väcka känslor, men från tid till tid räcker det med en riktigt bra historia - i detta fall en handling, för att nå ut. Det Helsingborgs Konserthus har gjort är i allmänhet ett praktexempel på att en bra historia är värd att dela, och i synnerhet ett fantastiskt exempel på hur hat kan vändas till kärlek. Kanske kan detta också ses som en tydlig signal för andra företag och organisationer att våga mer, att ta ställning i frågor de bryr sig om.

Tack Helsingborgs Konserthus för att ni delade denna nyhet, jag ska hälsa min flickvän att ni står upp för alla som oss.

Läs hela pressmeddelandet av Helsingborgs Konserthus här.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se