Gå direkt till innehåll
"Man bör göra nyheter av allt och ingenting. Det finns alltid en publik för ett budskap."

Blogginlägg -

Vi fortsätter vår serie med intervjuer av vinnare av Årets Nyhetsrum, som årligen anordnas av Mynewsdesk. Fredrik Rigö, chef för marknadskommunikationen på Swecon som vann kategorin "Industri & Energi" delar här med sig av sina bästa tips för en framgångsrik kommunikation.

Berätta kort om Swecon och vad du gör där?

Swecon är en rikstäckande återförsäljare för Volvo Construction Equipment, d v s grävmaskiner, hjullastare dumprar, väganläggningsmaskiner etc. Jag är chef för marknadskommunikation på huvudkontoret i Eskilstuna, men med varumärkesansvar för hela Swecongruppen inklusive vår internationella verksamhet i Baltikum och Tyskland.

Vilken är er största kommunikativa utmaning?

Att nå ut med vårt helhetserbjudande, alla de mjuka värden som gör maskinägandet och tiden i hytten så behaglig som möjligt. Det finns i det en stor utmaning i att nå alla förare som använder våra maskiner, då vi vet att de har stor påverkan på vilken maskin företaget väljer när man ska köpa nytt eller begagnat. Det är upp till oss att övertyga dem om att Volvo totalt sett är rätt lösning för deras verksamhet.

Vad är era bästa tips vad gäller rubriksättning och engagerande innehåll?

Det är väl det gamla vanliga. Korta kärnfulla rubriker, som samtidigt innehåller de nyckelord och produkter som vi vill ska bära erbjudandet. På så sätt blir vi relevanta och serverar både vår målgrupp och sökmotorer med det innehåll vi vill marknadsföra.

Det är ett otroligt brus där ute, hur jobbar ni för att komma igenom?

Vi jobbar aktivt med sex olika sociala plattformar, då vi anser att det är ett bra komplement att nå ut till användarna av våra produkter. Där uppskattar vi den responsiva designen som bl a Mynewsdesk levererar med sin produkt. Många i vår målgrupp spenderar mesta tiden utanför kontoret och mobiltelefonen är deras arbetsverktyg. Då är det viktigt att vi når dem med kommunikation som är unik, relevant, rätt förpackad och som når dem vid rätt tidpunkt. Vi jobbar hela tiden med att se till att vårt CRM är uppdaterat med korrekt information för att kirurgiskt kunna bearbeta våra målgrupper med relevant kommunikation.

Content marketing trendar fortfarande högt inom marknadsföring, hur jobbar ni med det?

Vi jagar hela tiden content där vi kan visa våra produkter hos kunder där man utnyttjar fördelarna med maskinen på ett unikt och nytt sätt, där kunden presenteras och berättar om varför de valt en speciell lösning som kan göra verksamheten lättare för flera kunder i branschen. Det är lättare att lyfta fram kundnyttan om det faktiskt är kunden som berättar om de fördelar man upplever med vårt erbjudande, gärna med unika och innovativa lösningar. Vi vill få kunden att tänka nytt, se fördelarna och välja en Volvo från Swecon.

Hur ska ni jobba för att fortsätter engagera era läsare under 2015?

Vi ska göra mer nyheter av ingenting och allting. Det finns alltid en publik som söker information och som vill bli engagerade. Satsning på rörlig media står förstås högt på prioriteringslistan, där vi satsar på "more for less”, d v s fler kortare kostnadseffektiva filmer istället för längre och dyrare produktioner. Det ska vara lätt för ”läsaren” att konsumera rörlig media, och det är upp till oss att göra det relevant för dem även i fortsättningen.

Till sist, har du några konkreta tips som du kan dela med dig av?

Som jag nämnde tidigare, det går och man bör göra nyheter av allt och ingenting. Det finns alltid en publik för ett budskap. Rör den vårt erbjudande och våra produkter, så blir den alltid relevant hos någon av våra målgrupper.

Intervju gjord av: Gabriella Sjödin

Har du en intressant nisch på hur ni lyckas med er content marketing och kommer igenom bruset eller vill ni bolla idéer med oss, maila oss gärna på marknad@mynewsdesk.com