Mynewsday 2021 - Choose your age

Mynewsday 2021 - Choose your age

En av årets inspirerande huvudtalare på Mynewsday är PR-konsulten och futuristen John Mellkvist. John har en bred erfarenhet av att hjälpa kunder, företag och individer att öka sitt inflytande och sin kommersiella påverkan. Han brinner också för att förebygga åldersdiskriminering på arbetsplatsen såväl som i vårt samhälle.

Under de senaste åren har John engagerat sig för att minska åldersdiskriminering. I sin presentation "Choose Your Age" ger John Mellkvist ett nytt perspektiv på ämnet åldrande. Varför blir det här ämnet allt viktigare? Vad är åldersdiskriminering, varför är det så vanligt och hur kan vi använda kommunikationens kraft för att minska den?

Ditt ämne är "Välj din ålder", vad innebär det?
Välj din ålder är faktiskt den avsiktligt tankeväckande titeln på min bok. Mitt uppdrag har varit att avstigmatisera ämnet ålder och minska förekomsten av åldersdiskriminering. Genom att lyfta fram de positiva aspekterna av åldrandet och utmana de många stereotyper som är kopplade till ålder och åldrande kan vi skapa en ljusare horisont för många när det gäller den naturliga processen att bli äldre.

Vilken betydelse kommer åldern att ha för PR och kommunikationens framtid?
Åldersstereotyper är ett allvarligt problem i samhället, eftersom de skapar spänningar, rädsla och konflikter. Dessutom går företag miste om stora affärsmöjligheter om de inte lyckas nå sina målgrupper på ett relevant sätt. Genomtänkt kommunikation är helt avgörande. Klyftan mellan olika generationer håller dock på att minska i dagens samhälle vilket gör att vi blir mycket mer lika varandra.

Känner du dig som din ålder?
Det gör jag! Jag är snart 50 år vilket är en bra ålder på många sätt. Jag kan ärligt talat säga att jag är kapabel till många saker idag som jag inte var för 10 eller 20 år sedan. Och vice versa naturligtvis. Men medelåldern är en platå där man försöker förstå sin tillvaro och inte minst - strävar efter att vara till nytta för andra.

Har du några tips på vad yrkesverksamma inom kommunikation och PR bör tänka på när det gäller åldersdiskriminering?
Demografi har varit det dominerande sättet att identifiera, definiera och kommunicera målgrupper. Detta håller på att förändras i skrivande stund, från ålder till "mindset-baserad kommunikation", som bygger på insikten att vi inte lever enligt vår ålder lika mycket som vi brukade göra - och att vi har mer gemensamt genom att dela intressen och livsstil än bara födelseår. Digitaliseringen har gett oss alla nya möjligheter under hela livet och väckt nya beteenden.

Mynewsday är en av de största branschmötena för marknadsförare, PR-proffs och kommunikatörer i hela Norden. Evenemanget äger rum den 11 november och årets tema är Future of PR and Communications. Se till att inte missa det genom att registrera dig gratis här!