Mynewsday 2021 - Write well, be understood

Mynewsday 2021 - Write well, be understood

Vi presenterar Christine Calvert - Norges enda textdoktor och en av våra inspirerande huvudtalare på Mynewsday 2021. Med över 30 års erfarenhet av skrivande och kommunikation har Christine en djup förståelse för hur, och varför, det är viktigt att skapa bra texter. Detta och framtidens skrivande kommer att vara huvudfokus för hennes session på Mynewsday den 11 november 2021.

Christine har en bakgrund som copywriter, global webbredaktör, kursledare och biträdande professor. Hon har röstats fram som "Årets kursledare" av Confex och är även författare till böckerna "Skriv for nettet - kort og godt", "Skriv så det selger" och "Skriv godt, bli forstått". Dessutom kan hon stolt presentera sig som Norges enda textdoktor och håller föreläsningar om varför det är så viktigt att skriva bra texter. Under sin presentation på Mynewsday kommer Christine att prata om varför kommunikation kommer förbli lika viktigt som någonsin förut i en ständigt föränderlig värld.

Norges enda textdoktor, berätta historien bakom titeln!
När jag funderade på att starta ett eget företag ägnade jag flera månader åt att fundera på vad jag ville hjälpa människor med och vilket värde jag kunde tillföra världen. Jag skrev en lista med massor av olika namn och testade dem på potentiella kunder och vänner. Det visade sig att "Textdoktor" var den överlägsna vinnaren.

Varför är det viktigt att skapa bra texter?
Oavsett vilken typ av jobb vi har behöver vi alla skriva bra - det kan vara allt från ett e-postmeddelande för att övertyga någon om något, undertexter till en video, vetenskapliga rapporter eller marknadsföringstexter. Bra skrivande bygger rykte, förtroende och varumärkeskännedom i alla kanaler.

Vilken inverkan kommer det att ha på kommunikationens framtid?
När vi går in i en värld där AR och VR, robotar och chatbots blir allt viktigare kommer framtidens kommunikation att vara mänsklig: en blandning av texter, visuella effekter, ljud, lukt och beröring (och till och med rörelse!) där konsumenten sitter i förarsätet och varumärkesupplevelsen och interaktionen är avgörande. Grunden för framgångsrik kommunikation är en förståelse för hur vi kan förmedla ett budskap på ett meningsfullt sätt till andra människor. De gamla grekerna och deras tankar om retorik och historieberättande är fortfarande relevanta i dag, men vi måste också ha en god förståelse för varje kommunikationskanal och målgrupp.

Vad tycker du är viktigt att tänka på framöver som kommunikatör?
Vi måste alla tänka på våra värderingar. Vad vill jag egentligen arbeta med? Hur kan jag bidra till att göra världen till en bättre plats? Vad är en meningsfull användning av min tid? Vad kan jag som andra människor behöver? Att vara autentisk är nyckeln till att bli betrodd, användbar och uppskattad.

Hur håller du dig uppdaterad om trender inom kommunikation och PR i din roll?
Min viktigaste källa är alla fantastiska människor och företag som jag känner från hela världen. Jag tycker också om att läsa branschböcker och delta i webinar, och jag älskar podcasts! Kan jag rekommendera en?

Absolut!
Hidden Brain. Åh, och TED Radio Hour, Noble Blood, Fall of Civilizations, This American Life... De bästa poddarna får mig att känna mig som en bättre människa.

Vilket är ditt bästa råd för att komma igång med skrivandet?
Gör det bara. Det spelar ingen roll om dina första utkast är hemska. Du kan alltid skriva om senare.

Mynewsday är en av de största branschhändelserna för marknadsförare, PR-proffs och kommunikatörer i hela Norden. Evenemanget äger rum den 11 november och årets tema är The Future of PR and Communications. Se till att inte missa det genom att registrera dig gratis här!