​3 faktorer som förändrar journalist- och medielandskapet

​3 faktorer som förändrar journalist- och medielandskapet

Efter att ha stängt ner sin tidningsupplaga i april så symboliserar brittiska tidningen Independent den senaste i raden av olyckor i vad som är en tioårig nedgång inom tidningsbranschen. Betraktat i sin helhet så har traditionell journalistik minskat kraftigt sedan sina glansdagar under 2005 och annonsintäkter har gått ner med nästan 38% fram till dagens datum.

På båda sidor av Atlanten så fortsätter brand journalism att kämpa med övergången till en intäktsmodell baserad på digital-only. I USA så har nästan 40% av publikationerna tvingats ändra fokus på sina respektive onlineupplagor.

Oavsett om du är journalist till yrket, eller jobbar inom PR och kommunikation, så är det högst troligt att framtidens journalistik kommer att förlita sig på ett komplext nätverk av oberoende frilansare. Men hur kommer den världen att se ut?

Vad definierar en journalist?
Är en bloggare en journalist? Måste man som journalist vara med i en branschorganisation? Krävs det en examen i journalistik?

Gränserna för journalistik är i en ständig förändring, men enligt  en undersökning av Mynewsdesk så visade det sig att de flesta yrkesverksamma är mycket villiga att godkänna en mer organisk definition av “professionell journalistik.”

Globalt sett så var de svarande var rörande överens att en journalist är någon som:

• Arbetar med innehåll
  • Har ett mål att vara objektiv
  • Berättar en historia
  • Har en publik

Hela 58% av de tillfrågade menade att en bloggare i vissa fall kan betraktas som en bona fide journalist och 54% sa att någon som producerar innehåll för ett varumärkes publikation kan betraktas som en journalist. Att vara medlem i någon branschorganisation var inte speciellt viktigt, med undantag för i Danmark där två tredjedelar av de tillfrågade sade att det var nödvändigt.

En framtid för frilansare
En överväldigande del - hela 90% - av de tillfrågade sa att det förväntar sig att medieföretag ska anställa fler frilansare än heltidsanställda journalister i framtiden. Då man slits mellan att skära i kostnaderna och samtidigt skapa mer innehåll så ser de flesta medieföretagen personalminskningar som den enda rimliga lösningen. Det har resulterat i att 73% av journalister förutspår en nedgång i kvaliteten på journalistiken under de kommande fem åren.

Oavsett om denna utveckling leder till mindre högkvalitativ journalistik så är anställningsfenomenet oundvikligt. “Alla journalister som är verksamma i branschen idag behöver veta något om frilansindustrin eftersom det är en så pass stor del av verksamheten,” säger Deborah Blum, Director of MIT’s Knight Science Journalism Program.

Bredare kunskap hos journalister
En av de största trenderna i branschen är det växande kravet på journalister att bära flera hattar för att blomstra. Faktum är att 97% av de tillfrågade menade att en journalist kommer att behöva mer än kompetens inom skrivande och att man måste vara mångsidig nog att kunna redigera och framgångsrikt marknadsföra sig själv och sitt arbete genom sociala medier.

Samtidigt krävs det färdigheter som fotograf, dataanalytiker, videoproducent och grafisk designer. Kort och gott, en journalist behöver en schweizisk armékniv fullproppad med kunskap som ansågs vara extra specifika för mindre än tio år sedan.

En egen mediekanal
I en värld där nyhetsrum bereder väg för frilansare så förväntas individuella journalister att förlita sig mer på sitt eget varumärke än förlagets. Med ett stort överflöd av kanaler och plattformar som erbjuder publicering utan kostnad så har journalister alltmer börjat skapa egna nätverk av läsare.

Som helhet är journalistiken på väg att röra sig bort från styrande medieinstitutioner och fokuserar istället på “klickar av personlighet.” En av de som svarade på Mynewsdesks undersökning sa att, “om det görs på rätt sätt så kan journalister bli sina egna medier. Folk vill följa människor de känner och litar på.”

Med svar från mer än 2000 journalister i USA, Storbritannien, Tyskland, Sverige, Norge, Danmark, Australien, Kanada och Singapore så öppnar Mynewsdesks e-book dörren till journalistikens värld och tittar på hur den framtida utvecklingen kommer att påverka arbetet för kommunikatörer över hela världen.

Om du vill veta mer om hur journalister och kommunikatörer ser på medielandskapet och dess framtid, ladda ner din kopia av “Journalism Trends 2016” idag.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor