Så ser journalister på medielandskapet och dess framtid

Så ser journalister på medielandskapet och dess framtid

Mynewsdesk är klar med resultaten från journalistundersökningen 2016. Fler än 2000 journalister över hela världen har delat med sig av sina åsikter om journalistbranschen och dess framtid.

All data samlades in under senare delen av februari 2016 och journalister från USA, Storbritannien, Tyskland, Sverige, Norge, Danmark, Australien, Kanada och Singapore svarade på undersökningen. Tillsammans med det här granskades över 100 sidor med kommentarer och åsikter och experter med mer än 13 års erfarenhet intervjuades för att diskutera, förstå och sätta resultaten i perspektiv. Deras åsikter och tankar är inkluderade i rapporten.

Några av resultaten:

- Journalister värderar först och främst personliga kontakter, följt av pressmeddelanden, när de ska hitta relevanta nyheter.

- 85 % av journalister ser ”brist på tid” som den största frustationen, följt av brist på relevans i nyheter.

- Att få ut nyheter så snabbt som möjligt är inte högsta prioritet enligt undersökningen, medan tid är avgörande för den genomsnittliga journalisten.

- I genomsnitt publicerar de journalister vi har intervjuat på tre plattformar och förväntas att, förutom att skriva och redigera, även ha ett flertal andra kompetenser.

- 60 % av journalisterna har vant sig vid uppkomsten av sponsrat innehåll och säger ”ja” eller ”kanske” till att producera sponsrat innehåll (native advertising).

"Förväntningarna på journalister är höga och branschen är i ständig förändring. ”Den kompetens som idag krävs för att bli en framgångsrik journalist är nyfikenhet, öppenhet, beslutsamhet och en strävan efter att ge bästa möjliga bild av verkligheten. Idag krävs det fler kompetenser än tidigare, både i att förstå digital media och hur man samarbetar med människor med olika bakgrund", kommenterar Rasmus Kleis Nielsen, Director of Research, Reuters Institute, University of Oxford.

”Fler än 2000 journalister har deltagit i vår djupgående kvantitativa och kvalitativa undersökning. Vi är verkligen tacksamma för den tid de har lagt på undersökningen och ser fram emot att fortsätta hjälpa dem i den spännande och ständigt föränderliga medievärld vi verkar inom", sammanfattar Jonathan Bean, Chief Growth and Marketing Officer, Mynewsdesk.

Ladda ner rapporten här!