Våga tänka annorlunda och utmana din affärsidé

Våga tänka annorlunda och utmana din affärsidé

Den digitala revolutionen fortsätter att växa sig starkare för varje dag. Men det räcker inte att bara ha en digital strategi - revolutionen är tätt knuten till både produkt- och affärsutveckling. Den som väljer att inte utmana sin egen affärsidé kommer att bli utmanad av andra.

Malin Zetterlund, VD på The Bond Communication Agency, var en av de mest uppskattade talarna under Mynewsday 2015 i Göteborg och Malmö. Igår besökte hon Mynewsdesk HQ för ett fullbokat frukostseminarium för att prata om just affärsutveckling i en digital miljö. Seminariumet blev snabbt fullbokat, men vi bjuder på några av de viktigaste punkterna som Malin tog upp.

Sluta vara produktcentrerad
Det handlar inte alltid om en välutvecklad produkt utan minst lika mycket om värderingarna som företaget har. Har man värderingar som talar till kunderna så finns det en tilltro som gör att man kan lansera olika typer av produkter.

Eller som Malin uttryckte det: “Relation före transaktion”.

Zappos ser sig själv som ett service-företag som bara råkar sälja skor. Man har fullt fokus på att ha en customer support av högsta klass och just den relationen gör att man som kund litar på dem. Ett annat exempel är Uber, som inte längre bara erbjuder transporttjänster utan levererar även mat och andra nödvändigheter.

Våga, våga, våga
En av de farligaste spåren att hamna i är att inte våga ta chanser för att utvecklas. Varje företag behöver lite Pippi Långstrump-mentalitet där man säger “det har jag aldrig provat förut, det klarar jag säkert” istället för att vara negativt inställd till förändring.

Det handlar inte om en digital transformation kommer att genomföras och det är knappt när den kommer att ske heller. Det är istället hur den kommer att se ut och hur man väljer att utveckla sin affärsidé för att nå den potential som finns.

Små framsteg, hela tiden
Bara för att saker och ting förändras i rask takt behöver det inte betyda att du ska göra om allt. De flesta strategier måste anpassas var tredje månad för att vara relevanta. Fokusera på att istället göra kontinuerligt framsteg men i en mindre skala.

Det kan även vara en bra idé att utse någon i företaget till framtidsminister som håller utkik efter nya trender. På så sätt kan ni anpassa er strategi och omfamna snarare än att motstå förändringarna.

Malins presentation finns tillgänglig som Slideshare här.