Vässa din kommunikation inför Årets nyhetsrum

Vässa din kommunikation inför Årets nyhetsrum

Årets Nyhetsrum börjar närma sig med stormsteg, men än är det inte för sent att nominera ditt eget eller något annat varumärke som utmärker sig med sin digitala närvaro. Är du själv osäker på hur du kan utveckla ditt arbete på Mynewsdesk kommer här några enkla tips för att ta ditt nyhetsrum till nästa nivå.

Sociala flöden

Om du använder dig av Twitter, Facebook, Instagram eller någon annan social kanal vill du säkert att så många som möjligt ska upptäcka dessa. Genom att lägga till sociala mediekanaler som ett flöde i Mynewsdesk får alla era besökare chansen att upptäcka er närvaro på sociala medier samtidigt som det skapar en känsla av att sidan lever.

Lägg till dina flöden genom att klicka på ”Newsroom” och sedan ”Nyhetsrumsinställningar”, scrolla sedan ner till ”Externa källor” och lägg till dina sociala kanaler.

Beskär dina bilder

Mynewsdesk gick igenom en förvandling under sommaren och fick en helt ny design. Detta har så klart för mig sig en del nya funktioner. En av dessa funktioner är möjligheten att beskära bilderna som visas upp i bildsnurran på förstasidan i ditt nyhetsrum. Detta kan exempelvis användas på bilder av stående format. Genom att beskära bilden anpassas den då till det liggande formatet som visas på förstasidan.

Du beskär bilden när du är inne i er bildbank (där du först laddar upp dina bilder innan publicering), håll bara muspekaren över bilden så kommer du få fram alternativet ”beskär”. När du är klar väljer du ”Spara”.

Strukturera ditt innehåll

En annan ny funktion som följde med vår nya design är möjligheten att skapa mappar av ditt material genom att använda taggar. För att skapa mappar väljer du ett taggord som ska vara ”framhävt”, materialet kommer då hamna i en mapp som visas högst upp under exempelvis ”Nyheter"

För att skapa mappar klicka på ”Newsroom” sedan ”Nyhetsrumsinställningar” och scrolla ned till ”Framhävda taggar”. Under framhävda taggar anger du de taggarna som ska fungera som mappar för ditt material.

Ge mer information

Alla älskar att få paket, även journalister. Se till att relatera relevant information med dina utskick för att ge journalisterna så mycket material som möjligt när de sedan ska bygga sina artiklar.

När du publicerar din nyhet går du till ”Relaterat Material” för att lägga till mer intressant information. Använd sökfunktionen till höger för att söka reda på exempelvis nyheter som du tidigare publicerat om samma ämne.

Skapa en publiceringsplan

För att säkerställa att du är frekvent i ditt användande av nyhetsrummet rekommenderar vi att du skapar en redaktionell kalender. Genom att sätta upp en publiceringsplan kan du ta ett helhetsgrepp om det som publiceras kring ditt varumärke och på ett smart sätt skapa artikelserier och ha framförhållning i er nyhetsproduktion.

Läs mer om vad som krävs för att koras till Årets Nyhetsrum och missa inte att nominera genom att twittra på #Mynewsroom eller maila oss på marknad@mynewsdesk.com. Sista nomineringsdag är 20 november.