​#WeArePR: “Var inte som politiker!” råd från PR veteranen Anders Sverke

​#WeArePR: “Var inte som politiker!” råd från PR veteranen Anders Sverke

Anders Sverke är vår andra intervjuperson i vår serie, #WeArePR. Anders har arbetat för Saint-Gobain Abrasives i Sverige under 27 års tid med allt inom marknadsföring och kommunikation, från reklam till PR.

Vilket verktyg använder du för att mäta ert PR-arbete?

Jag använder mig av analysdelen på Mynewsdesk för att se hur många som har tagit emot våra utskick. Sen ser jag även till att bevaka alla print magasin för vår bransch.

Innan arbetade jag med en PR-brå som skrev artiklarna för oss och skickade dem per post till relevanta magasin. För oss blev det för dyrt och tidskrävande när vi märkte att vi kunde göra det själva. När vi skaffade Mynewsdesk och jag lärt mig hur jag skulle skriva bra innehåll så kunde jag göra det själv, vilket både blev tids- och kostnadseffektivt.

Hur tycker du att moderna politiker reflekterar eller går emot den moderna marknadsföringen?

Politiker har redan lärt sig mycket från marknadsförare. De använder exempelvis sociala medier. De ser även till att paketera och presentera deras idéer på ett sätt som är enklare att förstå för den större publiken.

Finns det något som marknadsföring kan lära sig från politiker?

Var inte som politiker!

Tror du att den nya generationen, de som är yngre, reagerar annorlunda gentemot PR och marknadsföring än tidigare generationer?

Jag skulle säga att de nog är mer kritiska mot de som skickas ut och sägs. De tror och litar mer på sina vänner och vad de säger och rekommenderar, mer än vad företaget försöker kommunicera ut.

Tror du att varumärken har blivit mer demokratiska med deras publik också? Lyssnar de genuint på deras kunder nu för tiden?

O ja, Förut var marknadsföring mer av en envägskommunikation, ett meddelande som skickades ut från företaget. Men idag är det mer utav en tvåvägskommuniaktion mellan kunder och företag. Företag som exempelvis Red Bull har ett team på 25 personer som arbetar 24 timmar om dygnet för att hantera kundförfrågningar på sociala medier. Det är mycket mer interaktivt än vad det tidigare varit.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se