Har du Sveriges bästa nyhetsrum 2016?

Har du Sveriges bästa nyhetsrum 2016?

Är det du som har Sveriges bästa nyhetsrum? För åttonde året i rad arrangerar Mynewsdesk tävlingen Årets Nyhetsrum. Det här är vår tävling där vi vill lyfta fram inspirerande företag och organisationer som använder sina nyhetsrum på ett så effektivt sätt som möjligt!

Med tävlingen Årets Nyhetsrum vill vi inspirera våra kunder till att arbeta ännu bättre i sina nyhetsrum. Den här veckan kommer vi börja nominera de bästa nyhetsrummen inom varje kategori. Tycker du att ditt företag eller organisation borde bli nominerad? Nominera då dig själv eller någon annan du tycker förtjänar titeln på Instagram genom att tagga @mynewsdesk samt använda hashtaggen #åretsnyhetsrum eller maila oss på hej@mynewsdesk.com. Vi vill ha din nominering senast 16 december.

Vinnarna av årets nyhetsrum kommer presenteras i slutet på januari under en tillställning hos oss på Rosenlundsgatan. Vi återkommer med exakt datum för detta inom kort.

Kategorier och kriterier för Årets Nyhetsrum 2016

Du har möjligheten att bli nominerad i en av tio branschkategorier. Förutom dessa tio kategorier introducerar vi också en ny kategori: Årets Hosted Newsroom för det företag som använt sig bäst av vår hosted-funktion. Avslutningsvis kommer vi även att utse en hedersvinnare - Best of the Best - som väljs oavsett verksam bransch.

• IT och Teknik
  • Industri och energi
  • Finans och tjänstesektorn
  • Bygg och fastighet
  • Offentlig sektor och ideella organisationer
  • Kultur, underhållning och turism
  • Hälsa, sjukvård och forskning
  • Livsstil och mat och dryck
  • Utbildning och rekrytering
  • Transport

För att Mynewsdesks jury ska kunna utse en vinnare i respektive kategori har vi fastställt följande kriterier som måste uppfyllas för att bli nominerad:

1. Översikt
Har företaget ett tydligt, överskådligt nyhetsrum? Det bör innehålla uppdaterad företagsinformation och relevanta länkar.

2. Multimedia
Utnyttjas möjligheten att arbeta med bild och video för att uppnå större spridning via sociala kanaler och nå olika målgrupper?

3. Det sociala visitkortet
Görs företagets experter och talespersoner tillgängliga i nyhetsrummet med namn och kontaktinformation, så att journalister kan nå relevanta personer med specialkunskap inom ett område direkt?

4. Relaterad information
Att relatera pressmeddelanden, evenemang, bilder, kontaktpersoner och videor till varandra ger ofta mer exponering, större intresse och bättre SEO.

5. Kategorisering
Väljer företaget relevanta ämneskategorier för att optimera distributionen av varje enskild nyhet?

6. Rubrik och sammanfattning
Använder sig företaget av rubriker och beskrivningar i sin pressinformation för tydlighet, nyhetsvärde och sökmotoroptimering?

7. Frekvens
Håller företaget en jämn frekvens på publicering?

8. Sociala kanaler
Utnyttjar företaget de kanalval som finns? Laddar företaget upp material i sina sociala mediekanaler, som Facebook eller Youtube, för att effektivisera sin tid när de publicerar på Mynewsdesk?

# # #

Bland förra årets vinnare hittar vi bland annat Happy Homes, If Skadeförsäkring, Saint-Gobain Abrasives och Visiba Care.