Vinnare i Årets Nyhetsrum 2016

Vinnare i Årets Nyhetsrum 2016

Vinnarna av Sveriges mest prestigefyllda pris inom digital PR - Årets Nyhetsrum 2016 - är äntligen utsedda. Priset delas ut till de företag som bäst nyttjat sina nyhetsrum, där vi bland annat tittat närmare på frekvens, multimedia, användande av relaterat material och taggar samt vilka som lyckats bäst med att nå ut.

Mynewsdesk vill belöna och lyfta fram företag eller organisationer som använt sina nyhetsrum för att på ett modernt sätt nå ut med sina budskap. Förhoppningen är att vinnarna av Årets Nyhetsrum ska fungera som inspiration för andra företag som kämpar med att nå ut.

Juryn har i år bestått av anställda från Mynewsdesk, där account management, customer support, marknad och sälj har varit representerade. Till vår hjälp har vi även haft externa experter för att hjälpa oss att se över de nominerade nyhetsrummen:

• Emma Lindgren, frilansande kommunikationsstrateg
  • Malin Zetterlund, VD på The Bond Communication Agency

Över hundra företag och organisationer har tävlat om priset. Dessa bantades först ner till tre nominerade inom varje kategori. Alla de nominerade sticker på sitt sätt ut och förtjänar all heder för sitt engagemang och hårda arbete!

IT & teknik

Guld: 4C Strategies
“Vinnaren har ett överskådligt nyhetsrum och arbetar med alla olika element Mynewsdesk erbjuder. Användandet av taggar och relaterat innehåll är något som särskilt bör lyftas fram för denna vinnare."

Industri & energi

Guld: Purus
"Med hjälp av en jämn publiceringsfrekvens och evenemang har årets vinnare skördat stora framgångar under året. Därtill använder man oerhört proffsiga bilder som har lyckats fånga publikens uppmärksamhet.”

Finans & tjänstesektor

Guld: Småföretagarnas Riksförbund
"Enkelt, stilrent och lättöverskådligt. Årets vinnare har på ett effektivt sätt använt nyhetsrummet för att driva opinion och har utvecklats till en given mötesplats för småföretagare.”

Bygg & fastighet

Guld: Liljewall Arkitekter
“Vinnaren har verkligen lyckats att avspegla hela verksamheten genom sitt nyhetsrum. Med ett nyhetsrum som använder sig av personliga bilder och som ständigt är uppdaterat, har vinnaren lyckats skapa en professionell helhetskänsla.”

Offentlig sektor & ideella organisationer

Guld: Svenska Downföreningen
"Genom att arbeta med relevant innehåll så har vinnaren lyckats bygga upp en lojal publik över tid. Det som främst imponerar är användandet av taggar där man enkelt kan sortera efter region."

Kultur, underhållning & turism

Guld: Skistar
"Intressanta vinklar och jämn frekvens står ut hos denna vinnare. Med ett optimalt användande av bilder och lättillgängliga sociala kanaler så paketerar vinnaren sitt material på ett snyggt sätt."

Hälsa, sjukvård & forskning

Guld: Vårdbolaget TioHundra
“Detta företag har tagit stora steg framåt under 2016, mycket tack vare ett varierat innehåll. Man har arbetat hårt med stjärnmärkta taggar och relaterat innehåll - något som har gett resultat!”

Livsstil, mat & dryck

Guld: Elfa
"Vinnaren är ett föredöme när det kommer till hur man valt att arbeta med sin blogg. Med utbildande innehåll och fantastiskt bildspråk så har man lyckats skapa ett oerhört tilltalande och lättnavigerat nyhetsrum.”

Utbildning & rekrytering

Guld: Thorengruppen
“Med hög publiceringsfrekvens och varierande innehåll har vinnaren etablerat sig som en favorit hos oss på Mynewsdesk. Allt från relaterade bilder till rätt kontaktpersoner för rätt fråga är snudd på perfektion.”

Transport

Guld: Hallandstrafiken
"Nyheterna är alltid snyggt paketerade med genomtänkta bilder och länkar. Med fokus på samhällsinformation så har vinnaren gjort sitt yttersta för att engagera sin målgrupp, vilket de också lyckats med.”

Årets Hosted

Guld: Telia Sverige
“Årets hosted är enkelt och stilrent implementerat enligt best practices. Vinnaren har lyckats etablera ett modernt pressrum som följer företagets grafiska profil och ser förbaskat snyggt ut.”

Best of the Best

Guld: Procurator
“Vinnaren av Best of the Best producerar år efter år kvalitativt innehåll som både utbildar och informerar. De har hittat en säker och personlig tonalitet, ofta med glimten i ögat. I år har de tagit nyhetsrummet ännu ett steg vidare och utnyttjar verktygets alla delar på ett inspirerande sätt.”

Silvervinnare

C2 Vertical Safety, Circle K Sverige, Claremont, HSB Göteborg, Jönköpings Kommun, Libris Förlag, Viktväktarna, Wineworld, TNG, TYA, Ekan Management, Hyresgästföreningen Västra Sverige

För mer information om Mynewsdesk, följ oss på:

Dela dina nyheter med Mynewsdesk. Mynewsdesk är Nordens ledande plattform för digital PR. Över 5 000 varumärken som Google, Viasat och Gröna Lund använder sina nyhetsrum på Mynewsdesk för att publicera och distribuera sina nyheter, öka sin synlighet samt knyta relationer med sin marknad och sina viktigaste journalister.