Karriärväxla med Nackademin: Inget högskoleprov krävs för en framgångsrik karriär

Blogginlägg -

Att bli antagen till Nackademin är inte beroende av högskoleprovet. Vi riktar istället ljuset på att erbjuda utbildningar som är skräddarsydda för att möta de faktiska behoven i arbetslivet. Här kan du läsa mer om hur våra yrkeshögskoleutbildningar formas i nära samarbete med företag från branschen, flexibla antagningskrav och varför högskoleprovet inte behöver vara den enda vägen in för studier och att göra en karriärväxling.

En direktkoppling till arbetslivet
Nackademin har med 30 år i utbildningsbranschen byggt upp ett starkt nätverk av företag från olika områden. Dessa partners deltar aktivt i utformningen av kursinnehåll för att säkerställa att utbildningarna är relevanta och aktuella för branschens behov. Studenterna får därmed tillgång till kunskap och färdigheter som direkt efterfrågas på arbetsmarknaden.

Mitt engagemang i ledningsgruppen ger mig och andra möjlighet att aktivt adressera branschens behov av digital kompetens i utbildningsplanen”
Pouriya Parsanezhad – BIM-strateg i digital samhällsbyggnad

Branschanpassade projekt och 1 fjärdedels praktik
Alla Nackademins yh-program kombinerar teori och praktik. Målet är att utrusta studenter med de nödvändiga färdigheterna och kunskaperna som krävs för deras kommande karriärer. För att ge studenterna praktisk erfarenhet och en direkt inblick i arbetslivet integreras branschanpassade projekt och fallstudier i utbildningarna. I tillägg så är en fjärdedel av utbildningen förlagd på en verklig arbetsplats, en unik chans att prova på sitt nya drömjobb innan examen.

“ LIA-perioden ger en fot in i arbetslivet och en unik möjlighet att knyta viktiga kontakter” Hedeer Al-Mukhtar, idag projektingenjör ROT Oljibe

Aktiv medverkan från branschexperter
Nackademin bjuder regelbundet in branschexperter som gästföreläsare som kan dela med sig av sina insikter och erfarenheter. Denna direkta kontakt med personer som är aktiva inom branschen ger studenterna en ovärderlig möjlighet att bygga nätverk och skapa kontakter som kan vara avgörande för deras framtida karriärer.

Flexibla antagningskriterier
För att bli antagen till Nackademin, måste du uppfylla två olika typer av behörighet: Grundläggande behörighet ( komplett gymnasiebetyg ) och på vissa program även särskild behörighet. Om du saknar betyg i ett ämne men har motsvarande kunskaper kan du söka in via reell kompetens. Det kan handla om kunskaper och erfarenheter som du förvärvat genom exempelvis: arbetslivserfarenhet, Studier, Kursverksamhet, Föreningsliv.
Du kan också gå en Preparandkurs på Nackademin om du saknar betyg och har tidigare kunskap i något av de särskilda antagningskraven. Kursen avslutas med ett prov och vid godkänt provresultat blir du behörig i ämnet.

Detta gör det möjligt för fler studenter att få tillgång till den högkvalitativa utbildning som erbjuds, oavsett tidigare akademiska bakgrund. Högskoleprovet är alltså inte ett krav.

Sammanfattning
Med Nackademin, är din framtid inte beroende av ett enda prov. Vårt engagemang för praktisk, branschrelevant utbildning innebär att du kan börja din karriär direkt efter examen, fullt utrustad med de färdigheter och kunskaper du behöver för att lyckas. Genom nära samarbete med företag från branschen, branschanpassade projekt och flexibla antagningskriterier skapar

Nackademin en plattform där studenter kan utvecklas och trivas, oavsett vad det står på deras högskoleprovsresultat.

För mer information om våra program och hur du ansöker, besök vår webbplats.
Kom ihåg att ansökan till Nackademins utbildningar stänger 2 maj 2024.
Så vänta inte, ta steget mot en framgångsrik karriär idag!