Alexander vill kombinera passion med UX-design

Alexander vill kombinera passion med UX-design

Han lämnade säkerheten för att utbilda sig till en av IT-branschens mest efterfrågade kompetenser – UX-designer. Alexander Lindqvist, student på Nackademin, befinner sig i början av termin två och känner sig redan som en del av branschen.

User Experience handlar om att öka användarens upplevelse. Det handlar om att designa på ett sätt som gör det enklare att använda en produkt eller ett system.

”UX är väldigt brett och kan egentligen appliceras på allt. I grunden handlar det om att hjälpa människor att ha en bättre vardag genom design. Allting kan UX:as, från service, produkter och tjänster till hemsidor och appar”, förklarar Alexander Lindqvist.

Alexander är 25 år gammal och uppväxt i en designfamilj utanför Linköping. Med en pappa och två bröder som driver reklambyråer kände Alexander att starta eget var en självklar väg att gå efter examen på IT-gymnasiet i Linköping. I sex år drev han en konsultbyrå inom grafisk formgivning. Därefter kände han behovet av en förändring, satte konsultbyrån på paus och flyttade till Stockholm. Tack vare sina tidigare arbetserfarenheter kunde Alexander komma in på UX-designer-utbildningen på Nackademin.

”Jag har hittat väldigt rätt. Jag är ingen skolperson egentligen men Nackademin känns mer som en modern arbetsplats än en skola eftersom vi jobbar direkt mot arbetsmarknaden.”

Närheten till branschen är något som Alexander känt av redan första terminen. Han har utökat sitt kontaktnät och träffat många personer i branschen genom utbildningens ledningsgrupp. Han berättar att deras klass blir inbjudna på workshops och olika event inom UX och att de redan känner sig som en del av branschen. Alexander är glad att han vågade ta steget att börja plugga och känner att Yh-utbildning är ett säkert kort.

”Det är lite UX-tänk över Yh-utbildningar som utbildningsform eftersom man faktiskt har frågat vad arbetsmarknaden vill ha. Vi blir skräddarsydda efter branschens efterfrågan och jag är säker på att vi kommer bli anställda”, berättar Alexander.

Alexander tycker om att arbeta med människor och menar att det viktigaste inom UX är att ha sympati och göra produkter för användarna.

”Kill your darlings är något som står skrivet på vår tavla hela tiden.”

Det handlar om att bortse från vad man själv tycker och verkligen lyssna på användarna för att hitta den optimala lösningen. I framtiden drömmer Alexander om att kunna kombinera sin stora passion för motorcyklar med UX-design.

”Det handlar om allt från hur knappar sitter, hur det känns att sitta på motorcykeln till om fjädringen är för hård eller mjuk. Allting som användaren kan reagera på”, förklarar Alexander.

Viktiga egenskaper som UX-designer: Empati och självdistans.
Det är något du kommer få oavsett, men om du går in med det kommer du komma mycket längre. Det är viktigt att kunna se saker med andras ögon och förstå hur dom tänker, berättar Alexander.

Vill du också göra karriär som UX-designer? Läs mer här