Nackademins nya VD besitter en envishet som alla världens åsnor tillsammans

Nackademins nya VD besitter en envishet som alla världens åsnor tillsammans

Nackademin har en ny VD sedan några månader tillbaka. Säg hej till Michael Yngvesson!

Först, några snabba frågor:

Född: 1973 i Karlshamn, Sveriges Trädgård, Blekinge
Bor: I Vaxholm
Familj: Gift med Ia och har två söner Oscar, 10 år, och Felix, 6 år
Pluggbakgrund: Treårigt tekniskt gymnasium, Officershögskolan samt en stor mängd kurser inom teknik, försäljning, ekonomi och ledarskap
Favoritserie: Vänner (oslagbar serie alla dagar i veckan – Joey är favoriten!)
Favoritplats: I naturen, nära havet, en riktigt regnig och blåsig höstdag
Bästa podcasten: Hemma hos Gry
Vad äter du till frukost: vardagsritualen består av snus, kaffe, kvarg + macka och sedan ännu mer kaffe
Hemsida du besöker dagligen: Dagens Industri och numera även MYh.se, som är Myndigheten för Yrkeshögskolans hemsida
Vad gör du en ledig dag: vaknar tidigt (runt 05.00) och tränar ett lååångt pass, handlar frallor och är hemma och duschad tills dess familjen vaknar vid 8. Äter långfrukost och avslutar med lyxen att läsa papperstidning (vilket jag inte hinner på vardagar). Efter det så är det oftast sönernas träningar eller fotbollsmatcher som styr och på seneftermiddagen så börjar jag förbereda middagsmat (matlagning är en stor passion) och till sist somnar jag framför TV:n, blir väckt av Ia och släpar mig till sängen.

Bild 4

Hej Micke! Du är ny VD på Nackademin. Vem är du?

Svår fråga… Men om jag skulle stiga ur mig själv och be någon i min omgivning svara så skulle de säga att Micke är en prestigelös, lugn och trygg kille med bred erfarenhet som har nära till skratt. Han besitter en envishet som alla världens åsnor tillsammans, en kille som hellre siktar mot stjärnorna och når månen än siktar på månen och når molnen. Detta genomsyrar allt han gör och att det är därför han inte insett att han passerat fyrtio utan fortfarande tränar 6-7 dagar i veckan för att genomföra längre och tuffare tävlingar, oavsett om det är hinderlopp med elstängslen, långa endurolopp på motorcykel eller multisportlopp i fjällen.De skulle nog också säga att Micke är coachande och vill att organisationen han jobbar i skall lyckas som grupp snarare än som individ – ingen av världens underverk har skapats av en person!

Vad gjorde du innan du kom till Nackademin?

Innan jag startade på Nackademin så jobbade jag som Chief Operating Officer på ett medicinteknikbolag med verksamhet i hela Norden – ett helt annorlunda uppdrag där det handlade om lösa logistik, produktion och inköp så effektivt som möjligt. Det var en kul och lärorik utmaning då vi hade egen produktion i Småland samt leverantörer utspridda i hela världen, samtidigt som våra kunder krävde extremt korta leveranstider till alla hörn i världen.

Vad ser du fram emot i din nya roll på Nackademin?

Att tillsammans med resten av kollegorna på Nackademin få utveckla de fantastiska möjligheter vi har att med utgångspunkt i våra YH-utbildningar bygga ett erbjudande som adresserar kompetensbehov i alla situationer. Oavsett om det handlar om specifika behov som företag eller organisationer kan ha från tid till annan, eller enskilda personer som vill fördjupa sig inom ett viss område eller helt byta karriär – vi på Nackademin skall vara det naturliga förstavalet för alla!

Vilka tre huvudområden kommer att du att fokusera på under det kommande året?

Jag tror att det absolut viktigaste är att bygga laget så att alla som jobbar hos oss vet vart vi styr mot och att man känner att det finns ett ”vi”. Parallellt med detta så måste vi jobba med rutiner för att kontinuerligt följa upp på kvalitén i våra utbildningar och våga utmana oss själva att hela tiden bli lite bättre.

Sist men inte minst så vill jag att vi skall ha en teknisk plattform på plats som ger oss möjlighet att erbjuda utbildningar anpassade till den enskildes behov – man måste kunna utbilda sig oberoende av vart man befinner sig eller när under dygnet det passar.

Vad är det som är så roligt med att jobba med utbildning?

Jag brinner för att se människor och organisationer utvecklas. Med det ges möjlighet att kunna ta sig an nya utmaningar eller bara känna sig mer trygga i vardagen. För mig är detta precis vad utbildning handlar om!

Det är första gången du jobbar med YH-utbildningar. Vad är det som lockar med den utbildningsformen?

Unikiteten! Vi jobbar med direkt kompetensförsörjning till näringslivet samtidigt som vi ger så många möjlighet att utbilda sig till något de vill och faktiskt få jobba med det, oslagbart!

Har du några hjärtefrågor?

Att ta sig tid till att träna och aktivera sig regelbundet. Jag tror och vet att om man är aktiv på regelbunden basis så minskar man stress och får energi. Man blir helt enkelt en lyckligare och friskare människa!

Vad hoppas du höstens nya studenters första intryck av Nackademin kommer att vara?

WOW, värsta grymma mottagandet!

Vill du rekommendera någonting?

Var ärlig och bemöt andra som du själv skulle vilja bli bemött!