Nackademins studenter vinner femteplats på speltävling i England

Fem studenter från Nackademin åkte till England för att delta i speltävlingen Brains Eden, tillsammans med studenter från hela Europa. På 48 timmar tar deltagarna fram ett spel utifrån ett tema som utannonseras när tävlingen startar. Studenterna på Nackademin kammade hem en femteplats.

- Det var ungefär 30 lag på plats, och på resultatdagen fick man gå runt och testa alla andras lags spel innan de annonserade resultatet. Många spel var väldigt snyggt gjorda, vinnararnas var löjligt bra! Det var kul att se hur många olika idéer lagen kom baserat på ett tema som ”Mountains”, säger Jimmy Svejderud som studerar till JAVA-utvecklare på Nackademin.

Nackademins deltagande lag bestod av en .NET-programmerare, tre Java-programmerare samt en Digital Graphics-artist – så fyra programmerare och 1 3d-artist. Studenterna som deltog från Nackademin var Jimmy Svejderu, Areschoug, Torbjörn Hagenstam och Johanna Röjås,

Det kritiska momentet under tävlingen var den korta tiden för utvecklingen av spelet från idé till färdig produkt – 48 timmar. Detta gjorde att Nackademins studenter fick pressa sig själva.

- Vi sov bara 3 timmar under första natten, resten av tiden höll vi oss vakna. Slutprodukten var inte vårt initiala koncept, utan vi hade ett annat som vi försökte få att fungera. Efter flera timmar så insåg vi att det var bättre att släppa spelidén och börja om från scratch. Vi förlorade värdefull tid på detta men vi lyckades komma på ett nytt spelkoncept som vi trodde starkt på, berättar Jimmy Svejderud.

- Under de sista timmarna så finslipade vi spelet. I denna process så insåg vi att vi hade för mycket funktionalitet i spelet, med mekanik som var intressant men som gjorde spelet för rörigt. Vi tog bort saker som dödliga spikar och fallande stenar som man skulle skydda sig emot med en aktiverbar sköld som en av de spelbara karaktärerna kunde använda sig av. Allt ljud implementerades när det var fyra timmar kvar till deadline!, fortsätter Jimmy Svejderud.

De sista timmarna av tävlingen fick alla deltagarna gå runt och testa på de olika spelen som utvecklats. Nivån var hög och därför blev Nackademins studenter väldigt förvånade när de blev uppkallade på scen som ett av de 6 lagen som hamnade i toppen.

- En anledning till att vi var så chockade över resultatet var för att vi i stort sett inte hade erfarenhet av spelprogrammering innan denna tävling. Vi hade räknat med att hamna bland de tio sämsta och sade innan att vi satsade på att ha kul och göra vårt bästa, vi räknade inte med alls att ha en chans på en seger. Men vi tog tävlingen väldigt seriöst och gav allt vi hade för att få fram en så pass bra
slutprodukt som möjligt, avslutar Jimmy Svejderud

Nackademin gratulerar sina studenter till femteplatsen.

Om du är nyfiken på att se det slutgiltiga spelet som resulterade i femteplatsen så hittar du den här: http://svejderud.se/GamesJam/

Mer information om själva tävlingen finns här:

För mer information gå in på www.nackademin.se eller kontakta:

Martina Lindgren
Marknads- och kommunikationsansvarig